انتخاب‌های دشوار برای کردهای سوریه

سرویس جهان- تحلیلگران معتقدند شدت حملات به نیروهای آمریکا در سوریه و بمباران زیرساختهای منطقه تحت کنترل کردها توسط ترکیه، کردها را برای ادامه همپیمانی با آمریکا و یا توافق با دمشق در موقعیت دشواری قرار داده است.

 به گزارش کرد پرس، مناطق تحت کنترل کردهای سوریه این روزها آماج حملات سنگین قرار گرفته است. از یک سو نیروهای مخالف حضور آمریکا در منطقه پایگاه‌های این کشور در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را هدف قرار داده‌اند و ترکیه نیز زیرساخت‌های حیاتی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را به شدت بمباران می‌کند. این مسئله کردها و آمریکا را در موقعیت دشواری قرار داده است.

 شدت حملات به نیروهای آمریکایی در این منطقه به حدی زیاد است که این روزها زمزمه خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه واضح‌تر شنیده می‌شود. برخی رسانه‌های آمریکا مانند هیل، المانیتور و فارن پالسی از بررسی گزینه خروج نیروهای آمریکا از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در اتاق فکرهای وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا خبر داده اند. بر اساس این گزارش‌ها آمریکا به نیروهای کرد متحد خود در سوریه پیشنهاد کرده است قبل از خروج نیروها و برای دفاع در برابر حملات ترکیه با دولت مرکزی سوریه به توافق برسند. این در حالیست که مذاکرات چند سال گذشته کردها با دولت مرکزی سوریه، با میانجی‌گری روسیه تاکنون نتیجه مثبتی به دنبال نداشته است.

 شبکه خبری صدای آمریکا نیز که وابسته به دولت این کشور است، از فشارها بر آمریکا در سوریه برای خروج از این کشور خبر داده است. بر اساس این گزارش حملات ترکیه به کردها موقعیت نیروهای آمریکا در این منطقه را نیز به خطر انداخته و ممکن است روند خروج آمریکا از این منطقه را تسریع کند. این شبکه با اشاره به اینکه بیشتر نیروهای آمریکایی در نزدیکی میدانهای نفتی و گازی منطقه تحت کنترل کردها مستقر هستند، هشدار داده است این حملات فشار مضاعفی برای خروج نیروهای آمریکا از این منطقه ایجاد کرده است.

 آیدین سلجان، دیپلمات سابق ترکیه و تحلیلگر مسائل این کشور بمباران زیرساخت‌ها در منطقه منطقه تحت کنترل اداره خودگردان کردی در سوریه را تلاش آنکارا برای از بین بردن زمینه ایجاد یک کیان مستقل برای کردها دانسته است. سینان جیدی، تحلیلگر موسسه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، نزدیک به دولت آمریکا نیز با اشاره به ادامه فشارها بر ایالات متحده در منطقه تحت کنترل کردها، تاکید کرده است که آمریکا گزینه پایان دادن به همپیمانی با کردهای سوریه را مورد بررسی قرار داده است زیرا به گفته وی، ادامه حضور نیروهای آمریکا در این منطقه به مصلحت این کشور نیست و موقعیت آنها به خطر افتاده است. اما بلجهان آلاغوز، استاد دانشگاه مرمره در ترکیه معتقد است پایان همکاری آمریکا با نیروهای کرد سوریه به نفع ترکیه مستلزم ایجاد تغییر در برخی سیاست‌های آمریکاست. به گفته او، آمریکا برخلاف ترکیه، نیروهای کرد سوریه  را تروریست نمی‌داند. بنابراین، لازمه قطع همکاری با این نیروی کردی در سوریه، تغییر در موضع آمریکا نسبت به این نیروست. او معتقد است این مسئله می‌تواند به بهبود روابط میان آمریکا و ترکیه کمک کند.

 تمایل آمریکا به فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه، بعد از موافقت آنکارا با پیوستن سوئد به ناتو و سفر ویکتوریا نولاند، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به ترکیه  نشانه‌های بهبود روابط این دو کشور گزارش شده است. البته زمزمه‌هایی نیز درباره تمایل آمریکا به ورود مجدد ترکیه در برنامه ساخت جنگنده‌های اف ۳۵ این کشور، در صورت استفاده نکردن ترکیه از سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه نیز شنیده می‌شود.

 آیدینسل جان با اشاره به این تحولات معتقد است کردهای سوریه فرصت کافی برای انتخاب ندارند و باید برای تصمیم گیری عجله کنند. او نیز پیشنهاد کرده است که قبل از اینکه زمان از دست برود، نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها سریعا وارد توافق با دولت مرکزی سوریه شود. او معتقد است در صورتی که نیروهای آمریکایی از سوریه خارج شوند کردهای سوریه اهرم‌های ضعیف‌تری برای توافق با دمشق در اختیار خواهند داشت.

 برخی کارشناسان معتقدند اگر کردها و دولت سوریه به توافق نرسند و دمشق مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را به کنترل خود درآورد، همین برای اعلام پیروزی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر نیروهای کرد سوریه کافی خواهد بود و به منزله پایان تهاجمات ترکیه در سوریه است.

کد خبر 2766457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha