مناقشه در انگلیس بر سر استرداد ناراضیان کرد به ترکیه

سرویس جهان- در حالی که دولت انگلیس برخی فعالان سیاسی کرد را بازداشت کرده اما وزارت کشور معتقد است ممکن است استرداد کردهای ناراضی به ترکیه جان آنها را به خطر بیندازد.

به گزارش کردپرس، دولت انگلیس در ماههای گذشته برخی فعالان کرد و غیرکردی را که از کردهای سوریه و ترکیه حمایت کرده اند بازداشت و بازجویی کرده است. بر اساس اظهارات برخی فعالان غیرکرد مانند مت برومفیلد، کارشناس مسائل کردهای سوریه که دو ماه پیش در یکی از فرودگاههای انگلیس بازداشت شد و مورد بازجویی قرار گرفت، سختگیری بر فعالان کرد در این کشور به فشارهای ترکیه بر این کشور ارتباط دارد.

روزنامه تایمز انگلیس نیز در گزارشی از مناقشه در دولت انگلیس بر سر استرداد مهاجران غیرقانونی کرد تبعه ترکیه به این کشور خبر داده است. اگر چه برخی نهادها بر استرداد همه مهاجران غیرقانونی از جمله کردهای ترکیه تاکید دارند اما با توجه به سرکوب کردهای ناراضی در ترکیه، برخی نهادهای دولت انگلیس تاکید کرده اند که باید این مسئله مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

به نوشته روزنامه تایمز، یکی از مخالفان استرداد بدون ملاحظه مهاجران غیرقانونی کرد به ترکیه وزارت کشور انگلیس است. دولت ریشی سوناک با دولت رجب طیب اردوغان توافقی برای کاهش مهاجرت اتباع ترکیه به انگلیس امضا کرده است اما به نوشته تایمز، این مسئله می تواند برای مهاجران غیرقانونی کرد ترکیه گران تمام شود.

بر اساس گزارش این روزنامه ، مقامات وزارت کشور انگلیس تاکید کرده اند که ترکیه کشور امنی برای بازگرداندن مهاجران بویژه کردهای این کشور نیست. به همین دلیل، ظاهرا طرح دولت سوناک برای کاستن از مهاجرت شهروندان ترکیه به این کشور با مشکل مواجه شده است.

کد خبر 2766517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha