کردها دوباره خواستار استانداری کرکوک شدند و اعراب نیز دست بردار آن نیستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دو حزب حاکم در اقلیم کردستان (اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان) که دارای 7 کرسی در شورای استان کرکوک هستند، خواستار تعیین یک استاندار کرد هستند، اما عرب های سنی می خواهند پست استانداری را حفظ کنند، راکان جبوری نیز به دنبال تصدی دوباره پست استانداری است.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، شورای استان کرکوک پس از ادای سوگند قانونی اعضای آن در هفته گذشته، روز دوشنبه اولین جلسه خود را برگزار می کند، اولین وظیفه شورا نیز انتخاب رئیس شورا، معاونان رئیس شورا و سپس استاندار و معاونان استاندار خواهد بود، اما کل این روند با موانعی مواجه است.

اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان دیروز نشست مشترکی در سطح عالی در دباشان برگزار کردند، آنها میگویند: «هر دو طرف توافق کردیم که در این مرحله در جهت منافع  شهروندان استان کرکوک با تمام اقلیت های آن،  یک استاندار کرد را برای خدمت به شهرها و شهرستان ها تعیین شود».

بر اساس گزارشات خندان، در نشست روز گذشته حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی درباره انتخابات پارلمان کردستان، انتخاب استاندار کرکوک و مشکلات داخلی اقلیم کردستان گفتگو کردند در واقع مسائل به هم مرتبط هستند.

بر اساس نتایج انتخابات شورای استان کرکوک که در 18 دسامبر 2023 برگزار شد، کردها هفت کرسی (اتحادیه میهنی کردستان 5، حزب دمکرات کردستان 2)، اعراب سنی 6 کرسی، ترکمان ها 2 کرسی و جنبش بابلیون نیز تنها کرسی اقلیت را از کل 16 کرسی شورا کسب کرده است.

انتخابات شورای استانی کرکوک اولین انتخابات از سال 2005 بود که شهر را وارد مرحله جدیدی کرد، به خصوص که از سال 2017، قدرت در دست اعراب سنی است و از آن زمان راکان جبوری، استانداری "قلب و قدس کردستان" را بر عهده دارد.

اسماعیل حدیدی، کاندید ائتلاف عربی برای شورای استان کرکوک به صدای آمریکا اعلام کرد: «اعراب سنی می خواهند پست استانداری کرکوک را حفظ کنند و راکان جبوری به دنبال کسب مجدد این پست است».

وی افزود: «هیچ توافق قطعی بین طرفین انجام نشده است و فقط تفاهماتی وجود دارد، یکی از پیشنهادات نیز این بود که پست استانداری دو سال در دست کردها و دو سال در دست اعراب باشد».

کد خبر 2766642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha