اقتصاد مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- منطقه تحت کنترل کردهای سوریه که از نظر مبادلات مرزی با ترکیه و اقلیم کردستان با محدودیت روبروست، به درآمدهای نفتی و منابع کشاورزی وابسته است که با حملات و سیاست های ترکیه، بهره گیری از این منابع نیز با کاهش روبرو شده است.

به گزارش کردپرس، منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در شمال و شمال شرق سوریه از جمله مناطق غنی از نظر منابع نفتی و کشاورزی است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، بخش زیادی از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در شمال شرق سوریه که دارای خاک حاصلخیز و آب است، به سبد غذای سوریه مشهور است. با این حال، با افزایش درگیری های چند سال اخیر، خشکسالی، جلوگیری ترکیه از ورود آب به این مناطق و تهدیدهای مداوم داعش، میزان بهره وری از این منابع در حال کاهش است.

کردهای سوریه بخش مهمی از میدان های گازی و نفتی سوریه را در اختیار دارند که این مسئله به مهم ترین منبع درآمد برای اداره خودگردان کردی تبدیل شده است. بر اساس گزارش دو سال پیش رویترز، کردهای سوریه بخش زیادی از نفت خام خود را به اقلیم کردستان انتقال داده تا از آنجا به ترکیه منتقل شود. نشریه کردل آمریکا نیز ادعا کرده است که کردهای سوریه بخشی از نفت استخراج شده را به مناطق تحت کنترل دولت سوریه می فروشند.

بخش زیادی از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه با ترکیه هم مرز است اما ترکیه با احداث دیوار مرزی از هر گونه مراوده اقتصادی با مناطق تحت کنترل کردهای سوریه جلوگیری می کنند. مقامات کرد سوریه بارها ترکیه را به محاصره اقتصادی این مناطق متهم کرده اند. از سوی دیگر اداره خودگردان کردی در سوریه از ارتباطات مستقیم با دیگر کشورها برخوردار نیست و امکان دریافت مستقیم کمک های بین المللی به سوریه را ندارد.

منطقه تحت کنترل کردهای سوریه از طریق دو نقطه مرزی سمالکا و الولید با اقلیم کردستان عراق ارتباط دارد. اختلافات سیاسی اداره خودگردان کردی در سوریه با دولت اقلیم کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق مبادلات بازرگانی میان دو منطقه را به شدت کاهش داده و بارها به دلیل برخی اختلافات ماه ها تعطیل بوده است. گذرگاه غیررسمی الولید نیز به مهم ترین گذرگاه انتقال سلاح و لجستیک ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه تبدیل شده است. مقامات کرد سوریه ادعا کرده اند که اقلیم کردستان عراق، تحت فشار ترکیه ارتباطات اقتصادی و انسانی میان دو منطقه را به کمترین میزان رسانده است.

کردهای سوریه که با کاهش منابع اقتصادی روبرو هستند اخیرا با حملات هوایی گسترده ترکیه به زیرساختهای آب، انرژی و بهداشتی روبرو شده اند. به گفته مقامات کرد سوریه این حملات میلیاردها دلار زیان داشته و به دلیل عدم دسترسی آنها به کمک های بین المللی، بازسازی این زیر ساختها دشوار است.

عمر اوزکیزیلچیک، کارشناس مسائل سیاست خارجی و امنیتی ترکیه در گزارشی که در خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر شده، درباره دلیل بمباران منابع نفتی و گازی منطقه تحت کنترل کردهای سوریه از سوی ترکیه گفته است از نظر ترکیه، منابع نفتی مهم ترین منبع درآمد اداره خودگردان کردی در سوریه است که از نظر آنکارا دست نشانده پ.ک.ک است.

به نوشته نشریه عنب بلدی که مسائل سوریه، بویژه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را رصد می کند، اگرچه در سال های اخیر برنامه اقتصادی و بودجه مورد نیاز منطقه تحت کنترل کردهای سوریه توسط اداره خودگردان منتشر شده، اما فاقد آمار و ارقام است که این مسئله دلیل بر ناشفاف بودن مسائل اقتصادی و مالی در این منطقه است.

بر اساس تحقیقی که توسط سینان هاتاهت، محقق حوزه اقتصاد که در میدل ایست دیرکشن پروگرام منتشر شده، رصد منابع اقتصادی و هزینه های منطقه تحت کنترل کردهای سوریه دشوار است اما می توان گفت که مهم ترین منابع درآمد اداره خودگردان فروش نفت خام،دریافت مالیات و گرفتن عوارض واردات کالا است. احمد یوسف، یکی از مقامات ارشد در بخش اقتصاد اداره خودگردان کردی در مصاحبه با خبرگزاری نورث پرس گفته است نفت مهم ترین منبع درآمد این منطقه است. بر اساس گزارش اخیر عنب بلدی، اداره خودگردان کردی در سوریه 92 درصد درآمد خود را از طریق فروش نفت خام به دست آورده است.

روزنامه شرق الاوسط و نشریه کردل آمریکا به نقل از مقامات کرد سوریه میزان تولید روزانه نفت در این منطقه را بین 85000 تا 150000 بشکه عنوان کرده اند که بخشی از آن در منطقه تحت کنترل کردها مصرف می شود، بخشی از آن برای تامین ارز به اقلیم کردستان صادر می شود و بخشی از آن به بازرگانان مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه منتقل می شود.

اخیرا میدان های نفتی و گازی منطقه تحت کنترل کردهای سوریه که نیروهای آمریکایی، در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه از آنها محافظت می کنند، آماج حملات ترکیه و گروههای مخالف حضور آمریکا در سوریه قرار گرفته است. به نظر می رسد که اداره خودگردان کردی، با شدت گرفتن حملات به مهم ترین منبع درآمدی آن، با مشکلات اقتصادی بیشتری روبرو خواهد شد.

کد خبر 2766659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha