روزگار سخت کردها بعد از موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو

سرویس جهان- جامعه کردهای ترکیه ساکن سوئد می گوید کردها بعد از موافقت آنکارا با پیوستن استکهلم به ناتو با سخت ترین دوران سکونت خود در این کشور روبرو شده اند.

به گزارش کردپرس، دولت ترکیه نزدیک به دو سال درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را مسکوت گذاتش. ناتو برای پذیرش سوئد به موافقت همه اعضای این نهاد نظامی از جمله ترکیه نیاز داشت و اردوغان پیش شرط موافقت با درخواست سوئد را مقابله شدید این کشور با گروههای کرد ترکیه و سوریه اعلام کرده بود.

روزنامه گاردین در گزارش امروز خود درباره وضعیت 100000 شهروند کرد ساکن سوئد، بعد از موافقت ترکیه با درخواست استکهلم نوشت: اکنون پلیس و دیگر نهادهای امنیتی کردهای ساکن این کشور را به شدت رصد می کنند.

برخی شهروندان کرد ساکن سوئد ادعا کرده اند که پرونده اعطای شهروندی آنها به دلیل سخت گیریهای دولت سوئد با وضعیت نامعلومی روبرو شده است.

رادیو ملی سوئد این هفته اعلام کرد که بخش کردی این رادیو را بعد از 23 سال فعالیت تعطیل می کند. اگرچه مسئولان این رادیو به این روزنامه گفته اند که این مسئله به فشارهای ترکیه ربطی ندارد، اما گاردین همزمانی اعلام تعطیلی بخش کردی رادیو ملی سوئد با موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو را تصادفی نمی داند.

بر اساس این گزارش، دولت سوئد اقدام به بستن حساب های بانکی برخی شهروندان کرد کرده و به تازگی سازمان حلال احمر کردی سوئد و چند موسسه خیریه وابسته به کردها نیز تعطیل شده است.

کردو باسکی، شهروند 58 ساله ساکن سوئد که در کودکی از ترکیه به این کشور مهاجرت کرده و از پژوهشگران و فعالان کرد این کشور است، در مصاحبه با گاردین از رصد دقیق تحرکات شهروندان کرد ساکن سوئد از سوی پلیس سوئد خبر داده است. او ادعا کرده است صدها شهروند کرد به دلیل ایجاد مشکلات برای آنها از سوی پلیس سوئد، به او پناه برده و از او درخواست کمک کرده اند.

پلیس سوئد به گاردین گفته است در پیگیریهای پلیس تفاوت های نژادی و قومی در نظر گرفته نمی شود و در صورت برخورد به موارد مشکوک، فارغ از این مسائل موارد مشکوک رصد می شود.

با این حال، این روزنامه از سخت گیری های جدید و بی سابقه در زندگی کردهای ساکن سوئد بعد از اعلام موافقت ترکیه با پیوستن این کشور به ناتو خبر داده است.

کد خبر 2766704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha