آینده روابط آمریکا و کردهای سوریه

سرویس جهان- به نوشته برخی منابع خبری و کارشناسان، تحولاتی در راستای خروج نیروهای آمریکا از سوریه و امکان فراهم کردن رابطه بهتر کردهای سوریه با ترکیه و دولت مرکزی سوریه در حال وقوع است.

 به گزارش کردپرس، بحث خروج احتمالی آمریکا از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در هفته‌های اخیر به صورت جدی‌تر مطرح شده است. با این حال گفته شده که نیروهای آمریکایی، حداقل تا پایان ریاست جمهوری جو بایدن از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خارج نمی‌شوند.

 برخی نشریات خارجی مانند فارن پالیسی و المانیتور آمریکا ادعا کرده اند که واشنگتن در حال بررسی برقراری ارتباط میان نیروهای کرد سوریه و دولت مرکزی این کشور است تا در صورت خروج آمریکا از سوریه، همچنان ائتلافی برای مقابله با داعش وجود داشته باشد.

 آمریکا بارها ادعا کرده است که فقط به صورت موقت با نیروهای کرد سوریه، آنهم برای مقابله با داعش همپیمان شده است. روسیه، ترکیه و سوریه از جمله کشورهایی هستند که آمریکا را به حمایت از کردهای سوریه و نقض حاکمیت این کشور متهم کردند.

 سینان جدی، کارشناس مسائل ترکیه در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در آمریکا، در مصاحبه با رادیو اروپا احتمال خروج آمریکا از سوریه را با توجه به حملات شدید دو ماه اخیر به نیروهای آمریکایی در این منطقه بعید ندانست.

 از سوی دیگر، برخی کارشناسان ادعا کردند که کردهای سوریه در حال ایجاد برخی تغییرات در راس برخی نهادهای سیاسی پرنفوذ در منطقه تحت کنترل کردهای سوری هستند. ولادیمیر ویلگنبرگ، کارشناس مسائل کردها در مطلبی در صفحه اجتماعی ایکس ادعا کرد که شورای دموکراتیک سوریه اقدام به ایجاد تغییر در راس این نهاد کرده است. به گفته ویلگنبرگ، با کنار گذاشته شدن الهام احمد از ریاست مشترک این نهاد، دو شخصیت معتدل دیگر نزدیک به اپوزیسیون سوریه و دولت ترکیه هدایت این نهاد را بر عهده گرفته‌اند. این کارشناس مسائل کردها ادعا کرده است این تغییرات نشانه آماده شدن کردها برای روبرو شدن با واقعیت‌های جدید در صورت خروج آمریکا از منطقه تحت کنترل کردهاست.

 بازرس کل وزارت دفاع آمریکا نیز در تازه‌ترین گزارش خود در مورد سوریه و عراق، از ایجاد وقفه و اختلال در برنامه‌های مشترک آمریکا و نیروهای کرد سوریه در مبارزه با داعش خبر داده است. در این گزارش همچنین به تشدید حملات ترکیه، جنگجویان قبایل عرب و گروه‌های مخالف حضور آمریکا در سوریه به مواضع آمریکایی‌ها و نیروهای کرد اشاره شده است. در گزارش پنتاگون به خروج احتمالی نیروهای آمریکا از سوریه اشاره نشده است اما ایجاد اختلال در همکاری آمریکایی‌ها و کردها مورد تایید قرار گرفته است.

 پنتاگون یکی از راه‌های ایجاد ثبات و آرامش در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را رفع اختلافات داخلی دو جناح کرد در این منطقه دانسته است اما با تاکید بر به بن بست رسیدن مذاکرات میان دو جناح کرد شورای میهنی کرد سوریه و احزاب وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه، نسبت به رفع اختلافات میان این دو جناح ابراز ناامیدی کرده است.

کد خبر 2766851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha