عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق: صادرات نفت اقلیم کردستان در یک یا دو ماه آینده از سر گرفته خواهد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یکی از اعضای کمیسیون نفت و گاز در پارلمان عراق اعلام کرد که صادرات نفت اقلیم کردستان تا یک یا دو ماه دیگر از طریق بندر جیهان ترکیه از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش کردپرس، علی عبدالستار، یکی از اعضای کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق در گفتگو با شبکه رسانه‌ای روداو اعلام کرد: «مشکل در صادرات مجدد نفت اقلیم کردستان نیست و خط جیهان آماده صادرات است، اما مشکلاتی با شرکت‌های نفتی اقلیم کردستان وجود دارد، قراردادهای آنها باید با قراردادهای دولت فدرال در سایر استان‌ها مطابقت داده شود».

وی اضافه کرد: «این امر باعث ایجاد مشکلاتی بین این شرکت ها و دولت اقلیم کردستان شده است».

علی عبدالستار تصریح کرد: «دولت برای حل این مسائل اقدام کرده و در آینده نزدیک که یک تا دو ماه خواهد بود صادرات نفت اقلیم کردستان از سر گرفته خواهد شد».

از 25 مارس 2023، پس از شکایت عراق علیه ترکیه و در پی صدور حکم از سوی دیوان داوری پاریس، صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه به حالت تعلیق درآمده است.

بر اساس قانون بودجه عراق، اقلیم کردستان باید روزانه 400 هزار بشکه نفت برای صادرات یا مصرف داخلی به وزارت نفت عراق تحویل دهد.

علی عبدالستار اشاره کرد: «پروژه قانون نفت و گاز همچنان در دست دولت است و هنوز برای تصویب به پارلمان نرسیده است، بین دیدگاه های وزارت نفت و اقلیم کردستان در برخی موارد اختلاف نظر وجود دارد، نخست وزیر عراق و وزارت نفت در حال اقدام برای حل دائمی این مشکلات هستند تا همه طرف ها به حقوق خود برسند».

این عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق افزود: «مفاد مورد اختلاف در خصوص قانون نفت و گاز فقط فنی نیستند، بلکه بین دولت فدرال و اقلیم کردستان مسایلی سیاسی و محلی هستند که با کمی انعطاف از سوی دو طرف تصویب خواهد شد».

لایحه نفت و گاز در عراق علاوه بر اینکه یکی از راه حل های مشکل نفت بین اربیل و بغداد است، عدم تصویب آن، مانعی بر سر راه برخی از شرکت های فعال در بخش انرژی در عراق است.

روز سه شنبه 13 فوریه 2024، وزارت صنعت و معدن عراق اعلام کرد که به دلیل تغییر در سیاست های سرمایه گذاری پترو شیمی، شرکت هلندی شل عذرخواهی کرده است که نمی تواند به عنوان سرمایه گذار اصلی در مذاکرات با وزارتخانه های صنعت و معدن و نفت به ویژه در پروژه پتروشیمی نیبراس ادامه دهد.

عضو کمیسیون نفت و گاز پارلمان عراق بیان کرد: «شرکت شل از میدان مجنون خارج شده است، اما از میدان گازی بصره که شریک مهم میتسوبیشی و شرکت گازی جنوب است، خارج نشده است».

علی عبدالستار در ادامه اظهار داشت: «خروج شرکت شل به این معنی است که این شرکت بر روی فرصت های دیگر سرمایه گذاری در عراق کار نخواهد کرد، ممکن است موانعی در تجارت بین این شرکت و دولت عراق وجود داشته باشد که باعث شده است عراق را ترک کند».

کد خبر 2767030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha