چرایی تیرگی روابط میان ترکیه و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق

سرویس جهان- به گفته محمد آلچا، ترس ترکیه از کوچ اعضای پ.ک.ک از قندیل به سلیمانیه علت اصلی فشارهای اقتصادی ترکیه بر منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان عراق است.

به گزارش کردپرس، روابط میان ترکیه و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق از حدود دو سال پیش به تیرگی گراییده است. ترکیه در دو سال اخیر حوزه حملات هوایی پهپادی در اقلیم کردستان، به بهانه مقابله با پ.ک.ک را به استان سلیمانیه تحت کنترل اتحادیه میهنی یا به قول معروف یکیتی نیز گسترش داده است. این حملات حتی موجب کشته شدن نیروهای امنیتی این حزب شد اما ترکیه از پذیرفتن مسئولیت آن خودداری کرده است.

محمد آلچا، تحلیلگر مسائل کردها معتقد است ترکیه از ایجاد قندیل دیگری در استان سلیمانیه برای استقرار نیروهای پ.ک.ک نگران است. ترکیه در سه سال گذشته علاوه بر افزایش پایگاههای نظامی در شمال اقلیم کردستان در منطقه تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان عراق به ر هبری بارزانی ها، تلاش کرده است از بدیل شدن مناطق دیگر اقلیم کردستان به پناهگاه امن پ.ک.ک جلوگیری کند. به همین دلیل، افزایش حملات ترکیه به مناطق دیگر مانند سلیمانیه افزایش یافته است.

محمد آلچا در تحلیل خود که در نشریه امواج مدیا منتشر شده، معتقد است به سبب همپوشانی ایدئولوژیکی میان اتحادیه میهنی و پ.ک.ک، زمینه برای فعالیت پ.ک.ک- بعد از فشارها بر آن که از سوی برخی کشورهای جهان و ترکیه گروهی تروریستی اعلام شده- در استان سلیمانیه مهیاست و برخلاف منطقه تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق، در مورد فعالیت پ.ک.ک در سلیمانیه سخت گیری نمی شود.

این تحلیلگر یکی از اهداف ترکیه از مجازات اقتصادی سلیمانیه، از جمله ممنوع شدن پروازها از سلیمانیه به ترکیه و بالعکس را وادار کردن رهبران اتحادیه میهنی به مقابله با گروههای سیاسی وابسته به پ.ک.ک به در استان سلیمانیه و ممنوع کردن فعالیت اشخاص و گروههای وابسته به آن است.

او همچنین از تلاش های دیپلماتیک میان دو طرف برای رفع نگراهی مشترک نیز خبر داده است. محمد آلچا به نقل از منابعی از دیدارهای برخی رهبران اتحادیه میهنی مانند قباد طالبانی، برادر بافل طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی با مقامات ترکیه برای کاهش تنش و عادی سازی روابط خبر داده است. اخیرا هاکان فیدان، رئیس سابق دستگاه اطلاعات ترکیه و وزیر خارجه فعلی ترکیه و نیز ابراهیم کالین، رئیس فعلی سازمان اطلاعات ترکیه یا میت به عراق سفر کرده اند که به گفته این تحلیلگر، بخشی از سفر آنها به روابط یکیتی با پ.ک.ک و تنش های ترکیه با سلیمانیه ارتباط داشته است. او از ابراهیم کالین نقل کرده است که شخصل برای رفع تنشها تلاش می کند.

 از نظر این تحلیلگر، ترکیه به دلایلی نمی خواهد روابط خود با سلیمانیه را به طور کامل قطع کند که از جمله آنها مانع شدن از نفوذ تمام و کمال رقبای ترکیه در منطقه سلیمانیه است.

او همچنین از سفر برخی مقامات امنیتی ترکیه برای حل و فصل این مسئله به سلیمانیه، بعد از سفر مقامات ارشد ترکیه به عراق خبر داده است.

این تحلیلگر مسائل کردها تاکید کرده است که روابط ترکیه با اتحادیه میهنی دارای پیچیدگی و حسایت های خاص است که نیازمند مدیریت صحیح روابط و در نظر گرفتن مسائل و جوانب مختلف، با توجه به حساسیت های منطقه است.

محمد آلچا تاکید کرده است علیرغم تلاشهای دو طرف برای بهبود روابط میان سلیمانیه و آنکارا، همچنان تیرگی غالب است و رفع این تنشها نیازمند تلاش های بیشتر و محاسبات دقیق تر دو طرف است.

کد خبر 2767231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha