نمایندگان دوره های قبل نخبگان را به حاشیه راندند

سرویس کردستان- کاندیدای دوازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی سقز و بانه گفت: نماینده های دوره های گذشته نخبگان را به حاشیه راندند و از ظرفیت آنها استفاده نکردند نماینده باید حتی با گروه ها و نخبگانی که با آنها مخالف است همکاری کند و آنها را جذب و از ایده های آنها استفاده کند باید اتاق های فکر از طیف های مختلف ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، آزاد فتاحی یکی از کاندیداهای دوازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی ۴۹ سال سن و مدرک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه تهران دارید و یک دوره رییس جمعیت هلال احمر شهرستان بانه بوده و همچنین کارشناس پیشگیری و عضو مجتمع های روستایی بهزیستی، عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، کارشناس ارشد برنامه ریزی جوانان جمعیت هلال احمر کردستان، عضو و همکار سازمان های مردمی بانه، رییس کمیته مطالبه گران شهرستان بانه و سوابق علمی و پژوهشی، مدرس و مولف کتاب رتبه برتر علمی در سطح دانشگاه را در کارنامه کاری خود دارد.

وی با شعار از مردم با مردم و برای مردم به میدان رقابت انتخابات آمده گفت و گویی با این کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلام در حوزه سقز و بانه انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

کرد پرس: چطور شد که تصمیم گرفتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندید شوید؟

فتاحی: در فرمانداری بانه مجمع مطالبه گران بانه ایجاد شد در این مجمع معتمدین و متنفذین مشکلات شهر، ضعف ها و فرصت ها را بیان می کنند و در زمینه همه مسائل بحث می شد که برخی از دوستان به من پیشنهاد دادند در این مجمع شرکت کنم که با انتخاب دوستان من به عنوان رییس این مجمع انتخاب شدم که در یکی از جلسات مشکلاتی عنوان شد که من فکر کردم این ضعف ها و مشکلات ناشی از ضعف مدیریتی و عدم اطلاع رسانی شفاف مسئولین به مردم است.

یکی دیگر از ضعف های که من در این مجمع به آن آگاه شدم اینکه نمایندگان نتوانستند در بین دولت و مردم خوب نقش خود را ایفا کند و در بین ملت و دولت حکمیت کند نماینده در بسیاری از مسائل حکم ریش سفید و وکیل را دارد باید شجاع و نترس باشد در بسیاری از مسائل و بحران های که در کشور روی داده نمایندگان می توانستند از این بحران ها پیشگیری کنند اما نکردند لذا فکر کردم می توانم در این مسائل نقش موثری داشته باشم بنابراین تصمیم گرفتم در انتخابات شرکت کنم

کردپرس: مهمترین مشکل مردم چیست و چه برنامه ای برای حل این مشکلات دارید؟

فتاحی: مهمترین مشکل مردم گرانی، بیکاری و تورم است که با حل این مسائل فاصله دولت و ملت کم می شود و هماهنگی بین دولت و ملت بیشتر می شود.

بزرگترین مشکل مردم اقتصاد است که در منطقه ما مرز را باید به عنوان یک فرصت نگاه کنیم نه تهدید که با ارائه راهکارهای عملی و کاربردی این مرزها فعال شوند که فعال شدن آنها راه گشای مشکلات معیشتی خواهد بود.

و برای حل مشکلات معیشتی خانواده های تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی نیز بخشی از نیاز خود را از مرزها تامین کنند همچنین فضا امن برای سرمایه گذاران فراهم شود که در این منطقه سرمایه گذاری کنند و از طریق قانون برای سرمایه گذاران معافیت های مالیاتی تعیین شود البته به شرطی که شرایط رانت خواری را فراهم نکنند.

البته در منطقه ما به واسطه مرزی بودن فرصت های زیادی برای اشتغال فراهم است که باید از این فرصت ها به خوبی بهره برداری شود در بانه و سقز جوانان تحصیلکرده زیادی وجود دارد اما جذب شغل های کاذب شدند که در شان و جایگاه آنها نیست.

کردپرس: به نظر شما یک نماینده می تواند بیشتر در چه زمینه نقش داشته باشد؟

فتاحی: وظیفه نماینده فراتر از حل مشکل جاده فلان روستا و تامین آب شرب فلان جا است این جزو نیازهای اولیه هر منطقه ای که باید تامین شود باید نماینده از ظرفیت ها و پتانسیل های هر منطقه برای ایجاد اشتغال استفاده کند مثلا در شال آرمرده یک فرصت مهم برای ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری یا منطقه سورین با طبیعت بکر آن منطقه ای که ظرفیت های بسیار مهمی برای گردشگری دارد که باید با همکاری بخش خصوصی مجتمع های تفریحی و گردشگری ایجاد شود.

توریسم درمانی هم یکی از فرصت های بسیار خوب برای توسعه گردشگری و اشتغال است فرودگاه سقز هم می تواند فرصت خوبی برای این موضوع است.

نمایندگان دوره های قبل برای برقراری ارتباط با اقلیم کردستان عراق کار موثری انجام ندادند می توان روابط تجاری و فرهنگی را با اقلیم کردستان بیشتر کنیم و نقاط قوت را شناسای کنیم و با دعوت از مسئولان اقلیم این نقاط قوت را برای سرمایه گذاری به آنها معرفی کنیم.

کردپرس: مهمترین چالش ها و مشکلات بانه در چند سال اخیر و چه راهکار برای حل آن ارائه می دهید؟

فتاحی: مهمترین مشکل بانه بحث شوراهای اسلامی در چند دوره اخیر است این افراد به جای اینکه انرژی خود را صرف حل مشکلات و مسائل شهر کند صحنه شورا را به جنگ قدرت و تخریب همدیگر صرف می کند شوراها در چند سال اخیر کارنامه مثبتی ارائه نکردند به جای اینکه با همفکری هم برنامه ای برای توسعه شهر طراحی کنند دائم در حال جنگ و دعوا هستند و دچار روزمرگی شدند.

مردم اعتماد خود را نسبت به آنها از دست دادند البته نماینده وظیفه قانون گذاری و نظارت بر قانون را دارد اما در چهارچوب وظایف خود نشستی با آنها برگزار کنند و از بحث مشکلات شهر به آنها کمک کند از طرفی شهرداری هم با کمبود بودجه مواجه هستند باید نماینده شرایط را برای مولد سازی فراهم کند و از فرصت و ظرفیت های که در اختیار مردم قرار دارد استفاده کند.

نماینده های دوره های گذشته نخبگان را به حاشیه راندند و از ظرفیت آنها استفاده نکردند نماینده باید حتی با گروه ها و نخبگانی که با آنها مخالف است همکاری کند و آنها را جذب و از ایده های آنها استفاده کند باید اتاق فکر از صنف های مختلف ایجاد شود.

کردپرس: به نظر شما یک نماینده موفق باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

فتاحی: نماینده باید شجاع و نترس باشد در انتخاب کاندیداها به جوان گرایی توجه نشده بیشتر کاندیداهای جوان به حاشیه رانده شده اند بیشتر بازنشسته با رزومه کاری خودنمایی می کنند نمی گذارند جوانانی که ایده ها و طرح های جدید دارد در صحنه خود را به مردم بشناسند و عرصه را بر کاندیداهای جوان تنگ کرده اند.

عدم شفافیت نمایندگان باعث بی اعتمادی مردم می شود و اگر مردم در زمینه موضوعی سوال دارند باید برای مردم روشنگری کنند نه اینکه در ذهن مردم هزار سوال بی پاسخ ایجاد کنند و به روند شایعه سازی در جامعه کمک کنند که این موضوع با همکاری رسانه ها امکان پذیر است.

وظیفه نماینده انتصابات نیست اما می تواند با روابطی که با مدیران بالا دستی دارد برای جذب بودجه و امکانات استفاده کند.

کردپرس: یکی از وظایف نمایندگان پیگیر قوانینی است که تصویب می شود شما اگر به عنوان نماینده مردم انتخاب شدید چه اقدامی در راستای اجرایی شدن این قوانین انجام می دهید؟

فتاحی: هر قانونی به منفعت به مردم باشد و اگر به ضرر قشر خاص باشد آن را دنبال نمی کنم برخی از قوانین به نفع یک منطقه و به ضرر منطقه ای دیگر است در هر صورت من منفعت کلی مردم را می خواهم و زیر بار قوانینی که به ضرر مردم است نمی روم.

کرد پرس: سخن آخر شما؟

فتاحی: نماینده شناسنامه مردم یک شهر است نباید دنبال منفعت خود باشد در صورتی که تنها به فکر منافع خود و افراد خاص باشد موفق نخواهد شد و باید صادق، ریسک پذیر، نترس و شجاع باشد و باید واقعیت های جامعه را شفاف بیان و از آن دفاع کند نماینده نمی تواند خواسته همه اقشار را برآورده کن اما نباید بی تفاوت باشد و نماینده مغرور و خودخواه هیچگاه موفق نخواهد شد.

مردم سقز و بانه در دوران جنگ تحمیلی هزاران شهید و جانباز تقدیم انقلاب کردند متاسفانه نماینده های قبلی از ظرفیت های این شهرها استفاده نکردند و باید تلاش کنیم این منطقه را به یک منطقه صنعتی تبدیل کنیم و تنها به مسافر پذیری اکتفا نکنیم.

کد خبر 2767449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha