شهر رودخانه طلایی ؛ماکو، شهری برای همه سلیقه ها

ماکو شمالی ترین شهر آذربایجان غربی است که در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد و از ارتفاعات آن می‌توان چهار کشور ایران، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان را دید. به‌دلیل آنکه در کنار گذرگاه مرزی بازرگان واقع شده‌است محل عبور مسافرانی است که قصد دارند از طریق زمینی به کشور ترکیه سفر کنند.

این شهر زیبا، شب ها همچون رودخانه ایی طلایی میان کوهستان های مرتفع دیده می شود.  شهری که چندین اثر تاریخی ثبت شده و ده‌ها اثر طبیعی دارد و بعد از شانگهای در چین، دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا به شمار می‌رود.
نام ماکو نامی باستانی است و به دوران مادها می‌رسد و آنها این منطقه را مادکوه (کوه مادها) نامیدند که گفته می شود این نام بعداً به صورت ماکو درآمد.
مردم ماکو به دو زبان کردی کرمانجی و آذری صحبت می‌کنند . این شهر با وجود کلیساها، پل ها و ده ها اثر تاریخی، آبشار، سد، تالاب ها و سایر جاذبه های طبیعی در کنار بازار مرزی منطقه آزاد، شهری دلخواه همه سلیقه ها است و می تواند یک مقصد عالی گردشگری باشد.
کلیسای مریم مقدس؛ کاخ موزه سردار ماکو، دخمه سنگی فرهاد، عمارت کلاه فرنگی، کلیسای گئورگ مقدس یادگار ارامنه در ماکو از جمله آثار و ابنیه تاریخی است که می تواند هر گردشگری را به خود جذب کند.
به ویژه کاخ موزه سردار ماکو که در جنوب‌شرقی روستای باغچه جوق و در شش کیلومتری ماکو و در دو کیلومتری غرب جاده اصلی بازرگان جای گرفته است. این کاخ باشکوه و مجلل به دستور «تیمور تیموری» ملقب به «اقبال‌السلطنه ماکوئی»، یکی از حکام مقتدر و یکی از سردارهای «مظفرالدین‌شاه» احداث شده است. معماری این بنا تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی خصوصا معماری کشور روسیه در اواخر سده نوزدهم میلادی است و زیبای چشمگیری دارد.
در کنار جاذبه های تاریخی سد بارون یکی از بزرگترین سدهای آذربایجان غربی در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان ماکو روی رودخانه زنگمار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد که دریاچه پشت این سد از مناظر زیبایی برخوردار و مناسب ماهیگیری است. قرارگیری این سد در کنار کلیسای مریم مقدس سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند.
در سفر به ماکو همچنین بازار بزرگ منطقه آزاد ماکو که بالغ بر 500 باب مغازه انواع مواد غذایی، پوشاک و لوازم خانگی در آن قرار دارد می تواند با قیمت مناسب نسبت به نقاط دیگر کشور، گردشگران زیادی را مشتاق سفر به ماکو کند.
شهر رودخانه طلایی، همچنین روستاهای زیبا، با آب هوای ییلاقی و محیطی آرام به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی دارد که دوستداران بوم گردی را مجذوب می کند.

کد خبر 2768242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha