آمار و اطلاعات درآمدهای حاصل از صادرات نفت کردستان در سال گذشته میلادی

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ یک سال از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان می‌گذرد که با این تصمیم شاهرگ اصلی اقتصادی کردستان قطع شد و از آن زمان تا کنون موانع بزرگی برای اقتصاد کردستان ایجاد شده است هنوز هم درآمد این بخش به صورت نامعلوم باقی مانده اما وزارت منابع طبیعی با ارائه گزارشی ابهامات مربوط به حجم نفت تحویل داده شده به بغداد و فروش داخلی و درآمد حاصل از فروش آن را برطرف کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری کردستان ۲۴، در گزارش کتبی که وزارت منابع طبیعی آن را تهیه کرده است و در اختیار رسانه خبری کردستان ۲۴ قرار گرفته است حجم نفت تولید شده و نحوه فروش و در آمد حاصل از فروش آن ارائه شده است.

بر اساس این گزارش قبل از تعلیق صادرات نفت اقلیم کردستان که در ۲۵ ماه مارس سال گذشه اتفاق افتاد روند تولید نفت در ۱۴ میدان نفتی اقلیم کردستان ادامه داشت اما پس از صدور این تصمیم روند تولید نفت در ۵ میدان نفتی متوقف شده است و تنها در ۹ میدان آن هم با ظرفیت محدود  این روند ادامه دارد.

مسئله نفت در میان اقلیم کردستان و عراق

در این گزارش آمده است از یکم آوریل سال ۲۰۲۳ تا کنون در ۹ میدان نفتی ۴۵ میلیون بشکه نفت تولید شده است از این مقدار ۱۱ میلیون ۸۰۰ هزار بشکه نفت به وزارت نفت عراق تحویل داده شده است.

روند تحویل نفت اقلیم کردستان به وزارت نفت عراق از ۲۵ ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ آغاز شده است و تا ابتدای ماه دسامبر سال گذشته ادامه داشت اما به گفته آوات شیخ جناب وزیر اقتصاد و دارایی اقلیم کردستان در این مدت عراق هیچ پولی را بابت هزینه تولید و حمل نفت به اقلیم کردستان پرداخت نکرده است.

بی تفاوتی عراق نسبت به پرداخت هزینه تولید و حمل نفت باعث شده است که اقلیم کردستان از ابتدای ماه دسامبر سال گذشته روند تحویل نفت به بغداد را متوقف کند.

زمانی که مقدار نفتی را که اقلیم کردستان به عراق تحویل داده از مجموع کل نفت تولید شده کسر شود تنها ۳۳,۹۰۰,۰۰۰ بشکه نفت برای اقلیم کردستان باقی می‌ماند.

این مقدار نفت هم در دو بخش تقسیم می‌شود بخشی از آن که ۴۵% است و در حدود ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت است سهم شرکتهای نفتی می‌باشد و بخش دیگر آن  که حدود ۱۸ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه است برای دولت اقلیم کردستان باقی می‌ماند.

فروش و پالایش نفت در داخل اقلیم کردستان

پس از تعلیق صادرات نفت اقلیم کردستان تولید فرآورده‌های نفتی در داخل افزایش یافت، در همین چارچوب وزارت منابع طبیعی از طریق دو پالایشگاه «کار» و «لاناز» سطح تولید داخلی بنزین را افزایش داد و به همین علت قیمت بنزین به نحوه قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان از مقدار نفت تولیدی بیش از یک میلیون بشکه نفت به این دو پالایشگاه تحویل داده شده و در آنجا  نیز از آن بنزین تولید شده است که با قیمت مناسبی وارد بازار کرده‌اند به همین علت در حال حاضر قیمت بنزین در حد نرمالی به کمتر از ۷۸۰ دینار کاهش پیدا کرده است.

در نتیجه ۱۷ میلیون  و ۶۵۰ هزار بشکه نفت به صورت خالص برای دولت اقلیم کردستان برای فروش باقی مانده است این مقدار در مجموع به ازای هر بشکه نفت ۳۱.۳ دلار به فروش رفته است و کل درآمد آن ۵۵۲,۴۴۵,۰۰۰ دلار بوده است.

یعنی در مجموع درآمد ماهیانه حاصل از فروش نفت اقلیم کردستان در سال گذشته کمتر از ۵۰ میلیون دلار بوده است از این مبلغ هزینه تولید برق نیز که به کمپانی «دانا گاز» داده شده بین ۲۲ تا ۲۴ میلیون دلار بوده است. همزمان هزینه حمایتی(سوبسید) قیمت نفت سفید برای شهروندان اقلیم کردستان که در زمستان سال گذشته به همه آنها نفت تحویل داده شده، از آن تامین شده است.

کد خبر 2768723

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha