شورای شهر سنندج نرخ کرایه تاکسی را ۵۰ درصد افزایش داد

بعد از مدت ها انفعال اعضای شورای شهر سنندج در نهایت با افزایش 50 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها در سنندج موافقت کردند.

به گزارش کرد پرس، ۲۱ روز از سال ۱۴۰۳ می گذرد و به اندازه تعداد همین روزها نیز از افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی توسط تاکسی داران در سنندج می گذرد؛ مردم در ابتدا اعتراض کردند و حتی سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی به این ماجرا ورود کردند اما اعضای شورای شهر سنندج که گویی حدود یک سال است در خواب زمستانی به سر می برند و در هیچ محفل تصمیم سازی حضور ندارند، این بار در مقابل دستگاه های نظارتی قد علم کرده و خودی نشان دادند و با یک مصوبه چند فوریتی، نرخ کرایه تاکسی در سنندج را ۵۰ درصد افزایش دادند.

نرخ کرایه تاکسی معمولا بر اساس میزان افزایش نرخ بنزین، روغن، قطعات یدکی و ... که از ملزومات و مصرفی های روزانه خودروها است، افزایش یابد، اما در سنندج این تاکسی داران بودند که در همان روز ابتدایی سال جدید نرخ های کرایه را به صورت خودسرانه افزایش دادند و در نهایت نیز این تخلف آنها مورد حمایت اعضای شورای شهر سنندج قرار گرفت.

وقتی خبر افزایش نرخ کرایه تاکسی در سنندج به نقل مجلس شبانه شهروندان تبدیل شد و به دنبال آن نیز گلایه و اعتراضاتی را به همه داشت، سازمان بازرسی استان کردستان به این موضوع ورود کرد و حتی ۳۰ راننده متخلف نیز که خودسرانه اقدام به این افزایش نرخ کرده بودند، جریمه شدند.

افزایش نرخ کرایه تاکسی از سوی فرمانداری رد شد

«هرگونه افزایش کرایه تاکسی در سنندج ممنوع است»، این جمله را بازرس کل استان کرستان گفته بود و تاکید داشت که تا تعیین تکلیف نرخ مصوب کرایه تاکسی در سنندج، سازمان حمل و نقل ضمن نظارت، با متخلفان برخورد قانونی انجام دهد.

عیسی هواسی گفته بود بر اساس بررسی ها و اخذ اظهارات مسئولان ذیربط، طرح افزایش نرخ کرایه تاکسی ها قبل از سال توسط فرمانداری رد شده و تعدادی از تاکسی داران سطح شهر با شروع سال جدید بدون مجوز نرخ ها را افزایش داده اند.

به گفته وی به دلیل اختلاف مابین فرمانداری و شورای شهر در میزان نرخ افزایش کرایه تاکسی، هیچ گونه مصوبه ای تصویب و ابلاغ نشده بود و این افزایش نرخ ها خودسرانه بوده است.

هرگونه افزایشی نرخ ممنوع است

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرستان سنندج نیز در این رابطه گفته بود هیچ گونه افزایش نرخی برای سیستم حمل و نقل مسافر و بار درون و برون شهری سنندج توسط مراجع ذیربط تصویب و نهایی نشده و هرگونه افزایشی ممنوع است.

به گفته منصور مولانایی هرگونه تغییرات خودسرانه قیمت ها به دلیل تأکیدات صورت گرفته از سوی وزارتخانه های کشور و صنعت، معدن و تجارت تا پایان ماه رمضان غیرقانونی است.

وی تاکید کرد شهرداری و اداره راهداری مسئول کنترل و جلوگیری از هرگونه افزایش نرخ هستند و با ادارات مذکور برای تشدید نظارت ها مکاتبه شده و بازرسی اداره صنعت، معدن و تجارت، بازرسی و سازمان حمل و نقل شهرداری نیز مکلف به رسیدگی به شکایت های رسیده از سوی شهروندان هستند.

نرخ جدید مورد موافقت فرمانداری سنندج قرار نگرفته است

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج نیز در این رابطه گفته با توجه به دستورالعمل سازمان صمت، مبنی بر ممنوعیت افزایش نرخ هرگونه کالا و خدمات تا پایان ماه مبارک رمضان، اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی شهر سنندج به بعد از عید فطر موکول شده است.

به گفته حمید خضری چندین ماه کار کارشناسی و چندین جلسه در شورای اسلامی شهر سنندج انجام شده و در نهایت بر سر قیمت های نهایی توافق صورت گرفته اما هنوز مورد موافقت فرمانداری سنندج قرار نگرفته است.

وقتی نمی خواهی از قافله عقب بمانی

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر سنندج پس از تمام مخالف هایی که از سوی دستگاه های نظارتی و متولی امر در رابطه با ممنوعیت افزایش نرخ های کرایه تاکسی در سنندج صورت گرفت به یکباره برای اینکه از قافله عقب نیافد، از آستینش مصوبه افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه ها را بیرون آورده و اعلام می کند.

جبار زندی از بررسی میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی این شهر در کمیسیون بودجه شورا و موافقت اعضای این کمیسیون با پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی کرایه ها خبر می دهد و می گوید: توافق اعضای شورای اسلامی شهر سنندج در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی به طور میانگین ۵۰ درصد، بر اساس شرایط نرخ تورم، هزینه کرد خودرو، ترافیک شهری و صحبت با خود مردم و رانندگان تاکسی صورت گرفته است.

وی می افزاید: آنچه مسلم است ما باید در بخش حمل و نقل عمومی ملاحظاتی داشته باشیم، چرا که تاکسی متعلق به رانندگان است و تمام هزینه ها از جیب آن ها پرداخت می شود و هیچ نوع حمایت و امکان ارائه یارانه به رانندگان تاکسی وجود ندارد.

به گفته رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر سنندج، نرخ های جدید به فرمانداری ارسال شده اما هنوز تائید نشده، اما در مقابل می بینیم که رانندگان تاکسی نرخ ها را افزایش داده و وقتی اعضای شورای شهر سنندج می بینند که زورشان به تاکسی داران نمی رسد، با آنها همراه می شوند و این نرخ ها را قانونی می کنند.

تجربه نشان داده هر وقت به صورت غیر رسمی نرخی افزایش یابد، به صورت رسمی این مبلغ تائید شده و ای کاش همچون چند ماه گذشته که اعضای شورای شهر سنندج برای پیگیری اعتراضات شهروندان کاری نکردند، حداقل برای افزایش نرخ کرایه تاکسی نیز کاری انجام نمی دادند تا مردم به ریش آنها نخندند که بود و نبودشان برای جامعه شهری هیچ فرقی نمی کند.

کد خبر 2769174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha