کارکرد سیاسی اقلیم کردستان عراق به پایان خود نزدیک شده است

سرویس جهان- دکتر سردار عزیز و وینثروب راجرز معتقدند کارکرد اقلیم کردستان عراق به عنوان یک نهاد و موجودیت سیاسی، به پایان خود نزدیک شده است.

به گزارش کردپرس، دکتر سردار عزیز، تحلیلگر مسائل کردها نسبت به عواقب تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان هشدار داد. او به نشریه انگلیسی زبان نیو عرب گفته است با توجه به مناقشات سیاسی میان احزاب کرد عراق بر سر نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی و احتمال تعویق چندباره برگزاری آن، این مسئله می تواند به اعتبار و وجهه سیاسی اقلیم کردستان آسیب غیرقابل جبران وارد کند.

او با اشاره به تهدید حزب دموکرات کردستان عراق به تحریم انتخابات پارلمانی اقلیم کردتسان، هشدار داد اکنون این تهدید فقط یک کارت فشار نیست بلکه این حزب از آن به عنوان یک استراتژی جدی از آن استفاده می کند زیرا می داند برگزاری انتخابات به شکل کنونی به زیان این حزب است. از نظر سردار عزیز، در صورتی که انتخابات طبق برنامه معین برگزار شود و حزب دموکرات با همین وضعیت کنونی اش، در آن شرکت کند تعداد کرسی های آن به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داشت و حداقل 10 کرسی از دست خواهد داد.

این کارشناس مسائل کردها تاکید کرد لغو انتخابات و یا تعویق آن به سیاست جدید حزب دموکرات کردستان عراق تبدیل شده است و این حزب به شدت به دنبال عدم برگزاری انتخابات و یا حداقل، تعویق طولانی مدت آن است.

وینثروب راجرز، ناظر مسائل کردها در عراق نیز با اشاره به این که نهادهای اصلی حکومت اقلیم کردستان مانند پارلمان و دولت اقلیم کردستان در اربیل، مرکز ثقل حزب دموکرات کردستان قرار دارد، احتمال داده است که حزب دموکرات کردستان عراق نگذارد انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان در منطقه تحت کنترل آن در اربیل و دهوک برگزار شود. بنابراین، اعتبار انتخابات زیر سوال می رود.

او نیز هشدار داده است که جلوگیری از برگزاری انتخابات در مناطق تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق وجهه و اعتبار سیاسی اقلیم کردستان را زیر سوال می رود و این منطقه اعتباری در حد یکی از استان های عراق خواهد داشت.

 این کارشناس مسائل کردها تاکید کرده است که عناد احزاب کرد در مقابل یکدیگر ممکن است اقلیم کردستان را بار دیگر درگیر تنش و درگیری های خونین مشابه جنگ برادرکشی دهه 1990 کند.

این دو تحلیلگر مسائل کردها بر این باورند که عدم برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان که با چند بار تاخیر، قرار است در روز 10 ژوئن 2024 برگزار شود، راه را برای دخالت های منطقه ای بیشتر، بویژه دولت مرکزی عراق و دادگاه فدرال عراق باز کرده و اعتبار و موجودیت سیاسی اقلیم کردستان هرچه بیشتر به خطر خواهد افتاد.

کد خبر 2769470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha