۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳
نقشه اداری کردستان سوریه به روز شد

سرویس سوریه - بر اساس قانون تقسیمات اداری مناطق شمال و شرق سوریه که روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل به تصویب رسید، این منطقه به ۶ شهر بزرگ، ۴۰ شهر و ۱۰۵ شهرک تقسیم شد.

به گزارش کردپرس، بر اساس قانون تقسیمات اداری مناطق شمال و شرق سوریه و به روز شدن این تقسیمات که روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل به تصویب رسید، منطقه شمال و شرق سوریه به ۶ شهر بزرگ، ۴۰ شهر و ۱۰۵ شهرک تقسیم شد.

به نوشته آژانس خبری هاوار، قانون تقسیم اداری مناطق شمال و شرق سوریه روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل در نود و هشتمین جلسه مجلس دموکراتیک خلق‌های شمال و شرق سوریه به تصویب رسید.

در این قانون، تعریف کانتون، شهر، شهرک، روستا و دهکده بازتعریف شد و تعداد این سکونتگاه‌ها مشخص شد و در رابطه با نقشه اداری منطقه تغییرات جدید زیادی در قانون ایجاد شد.

تعداد و اسامی کانتون‌ها، همانطور که در قرارداد اجتماعی تعریف شده است، در این قانون اجرا شد.

بر اساس این قانون، منطقه شمال و شرق سوریه از کانتون‌های جزیره، دیرالزور، رقه، طبقه، فرات، منبج و عفرین-شهبا تشکیل شده است.

تا پیش از این سکونتگاه‌های منطقه به صورت شهر، شهرستان، شهرک، دهکده و روستا تعریف می‌شد اما در قانون جدید تعریف شهرستان حذف شده و شهر بزرگ به این قانون اضافه شده است. یعنی در تقسیم بندی جدید شهرهای بزرگ وجود دارد و شهرستان وجود ندارد.

۱۵۱ شهر بزرگ، شهر و شهرک

طبق این قانون، منطقه شمال و شرق سوریه به ۶ شهر بزرگ، ۴۰ شهر و ۱۰۵ شهرک تقسیم شد. سکونتگاه‌های زیر ۱۰۰ تن جمعیت به عنوان دهکده، سکونتگاه‌های ۱۰۱ تن جمعیت تا ۵۰۰۰ تن جمعیت به عنوان روستا، سکونتگاه‌های ۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ تن جمعیت به عنوان شهرک، سکونتگاه‌های ۳۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ تن جمعیت به عنوان شهر و سکونتگاه‌های بالای ۲۰۰۰۰۰ جمعیت به عنوان شهر بزرگ تعریف شدند.

طبق این قانون در کانتون جزیره؛ شهرهای قامشلو و حسکه، در کانتون رقه؛ شهر رقه، در کانتون فرات؛ شهر کوبانی، در کانتون منبج؛ شهر منبج و در کانتون عفرین و شهبا نیز شهر عفرین به عنوان شهرهای بزرگ تعریف شدند.

بر اساس این قانون تعداد شهرها و شهرک‌های کانتون ها به شرح زیر است:

کانتون جزیره: ۱۵ شهر، ۴۰ شهرک،

کانتون دیرالزور: ۵ شهر، ۲۱ شهرک

کانتون رقه: ۳ شهر، ۱۴ شهرک

کانتون فرات: ۵ شهر، ۱۰ شهرک

کانتون منبج: ۲ شهر، ۵ شهرک

کانتون عفرین-شهبا: ۷ شهر، ۹ شهرک

کانتون طبقه: ۳ شهر، ۶ شهرک

شهرها و شهرک‌های

کانتون جزیره

شهرها: «دریک، گرکه‌لگ، تریبسپی، چلاخا، تل‌حمیس، ابوجرن، عامود، حدادی، شدادی، عبدان، تل‌تمر، مرگده، سرکانی، دربسی، زرگان.»

شهرک‌ها: «ابره، کشکه، عرور، مصطفاویه، تنوریه، اندیوار، گره‌شرا، خاناسر، تل‌کوچر، حلوه، ابوفره، معشوق، تل‌احمد، گره‌فات، خربت‌البیر، چاخربازار، توبز، سنجق‌سعدون، تل‌بیدر، صفیه، سمیحان، خربی، تل‌الحمدی، ال‌عصبیخ، هول، تیوینه، ام‌حجیره، بحیرات، الخاتونیه، عریشا، چیاکزوان،  تل‌امیر، تل‌کرم، قره‌وان، خاز، گرباوی، جزا، اوکاز، تل‌مجدل و تل‌براک.»

شهرها و شهرک‌های کانتون دیرالزور

شهرها: «کیسرا، جزرات، سیور، بصیره، حجین.»

شهرک‌ها: «سییوه، الحرموشیه، بسیتین، حرجیه، صبحه، ابوخشب، مویلح، جنینیه، الکوبر، محمدیه، الحسان، جددعگیدات، شحیل، ذیباان، التیانه، الشیفه، الکشکیه، ابوحمام, سوسه, باخوز و خرانیج.»

شهرها و شهرک‌های کانتون رقه

شهرها: «کرامه، حوس، حظیمه.»

شهرک‌ها: «اسدیه، الاکرشی، رتله، سلحبیه، گدیران، حکومیه، رقه‌سمره، قحطانیه، جدیدات، الگالته، تشرین، مزراالرشید، حمرات، کیشرات.»

شهرها و شهرک‌های کانتون فرات

شهرها: «سیرین، قنایا، قادریه، عین‌عیسی، گره‌سپی.»

شهرک‌ها: «شیران، تل‌غزال، رماله، بیندر، چلبیه، تاشلوک، جورین، حیشه، سلوک و بلک.»

شهرها و شهرک‌های کانتون منبج

شهرها: «ابوقلقل، محترق.»

شهرک‌ها: «الحیه، الفرات، تل‌هوزان، یاستی، عریمه.»

شهرها و شهرک‌های کانتون عفرین-شهبا

شهرها: «راجو، جندرس، ماباتا، شرا، شیه، شهبا، تل‌رفعت.»

شهرک‌ها: «شراوا، میدانکه، میدانا، بیدینا، بلبل، احراز، فافین، احداس، کفرنایا.»

شهرها و شهرک‌های کانتون طبقه

شهرها: «طبقه، منصوره، جورنیه»

شهرک‌ها: «سویدیه، صفصافه، سمسدین، البوعاصی، حمام، المحمودلی.»

بر اساس بند ۱ ماده ۴ قانون تقسیمات اداری، واحدهای اداری سکونتگاه‌ها با تصمیم مجلس دموکراتیک خلق‌ها اسم سکونتگاه‌ها و محدوده آنها را مشخص خواهند کرد.

کد خبر 2770030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha