هدف بارزانی و طالبانی از سفر به تهران و واشنگتن؛ اولویت‌های حزبی یا منافع کُردها؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان- بسیاری از تحلیلگران سیاسی تحرکات اخیر دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی را در راستای اهداف سیاسی احزاب آنان و نه منافع کُردها ارزیابی کرده‌اند و خواستار سروسامان دادن به اوضاع داخلی هستند.

بە گزارش کردپرس بە نقل از میدل ایست نیوز، بسیاری از فعالان سیاسی و ساکنان اقلیم کردستان عراق بر این باورند که دو حزب اصلی اقلیم شایسته است که قبل از تحرکی اوضاع داخلی کردها را سروسامان دهند و نگرانی های عمده مردم کردستان را مبنی بر تکرار حملات نظامی به این منطقه  برطرف کنند و منافع آینده کردها را فدای منافع و مطامع حزبی خود نکنند.

به گزارش العربی جدید،  اقلیم کردستان این روزها شاهد تحرکات سیاسی خارجی  دو حزب اصلی این منطقه یعنی حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری بافل طالبانی، فرزند مؤسس این حزب، مرحوم جلال طالبانی است.

در همین حال شاهد بودیم که این هفته نچیروان بارزانی رئیس اقلیم و یکی از رهبران حزب دموکرات در اقدامی قابل توجه راهی ایران شد و در سفر دو روزه خود به پایتخت ایران با تعدادی از مقامات رسمی سیاسی و دولتی از جمله آیت الله خامنه‌ای رهبری ایران، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندهان برجسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر، روز سه شنبه نیز بافل طالبانی رهبر حزب اتحاد میهنی کردستان در سفری که از قبل اعلام نشده بود وارد واشنگتن شد و سلسله دیدارها و نشست‌هایی را برگزار کرد که مهم‌ترین آن دیدار با باربارا لیف دستیار وزیر خارجه امریکا در امور خاورمیانه و الیزابت ریچارد هماهنگ کننده امور تروریسم وزارت خارجه این کشور بود.

تحرکات دو رقیب سنتی در اقلیم کردستان عراق که از زمان حمله آمریکا به این کشور و تصویب قانون اساسی جدید، از حاکمیت شبه مستقل برخوردار بوده‌اند، با پرونده‌های داخلی در اقلیم و روابط با بغداد و تنش‌های کنونی در منطقه مرتبط است.

در همین رابطه، سلام الجاف کارشناس مسائل سیاسی کردها در کرکوک، اعلام کرد: تحرکات کنونی کردها با بحران سیاسی در اقلیم میان اربیل و سلیمانیه در خصوص انتخابات پارلمانی ارتباط مستقیم دارد چرا که حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی تصمیم به تحریم این انتخابات گرفته است اما اتحادیه میهنی به رهبری بافل طالبانی بر برگزاری این انتخابات اصرار دارد.

وی در ادامه تصریح می‌کند که این موضوع از یک سو به پرونده‌های اقلیم کردستان عراق با ترکیه و ایران و از سوی دیگر با موضوع وجود بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق در داخل شهر اربیل و همچنین روابط احزاب کرد عراقی با نیروهای دمکراتیک سوریه موسوم به «قسد» و پرونده حزب کارگران کردستان و بحران مالی با بغداد مرتبط است ضمن آنکه اختلاف بین دو حزب اصلی کرد عراقی این پرونده بزرگ و در هم تنیده را دشوارتر کرده است.

«الجاف» تاکید کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است که احزاب عراقی در بغداد و ایران و ترکیه از درگیری‌های سیاسی داخلی بین کردها و حمایت از هر دو طرف درگیری، بهره برداری می‌کنند.

در همین زمینه، علی البرزنجی یکی از اعضای حزب دمکرات اقلیم کردستان تصریح کرد: در سفر بارزانی به ایران، پرونده‌های مورد نظر اقلیم از جمله حمله موشکی اخیر ایران به این منطقه و حضور گروه‌های مخالف کرد ایرانی و همکاری در زمینه جلوگیری از قاچاق و تردد غیرقانونی از مرزها و گذرگاه‌های غیررسمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از سوی دیگر، «ستران احمد» از فعالان مخالف در اقلیم کردستان بر این باور است که هرگونه تحرک خارجی از جانب دو حزب حاکم در منطقه باید بگونه‌ای باشد که اقلیم کردستان را از تنش‌های نظامی کنونی در منطقه دور نگه دارد.

وی معتقد است تشدید تنش‌های کنونی ترکیه و تهدید به عملیات نظامی جدید علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک و نگرانی از تکرار حملات ایران به منطقه در این فضای ملتهب و پرآشوب، یکی از عمده‌ترین نگرانی‌های شهروندان اقلیم کردستان است و هرگونه تحرکات رهبران اربیل و سلیمانیه بدون اولویت دادن به این پرونده، در راستای اهداف سیاسی حزب‌های آنان است.

تحرکات حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه میهنی به رهبری بافل طالبانی، از مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان به دادگاه عالی فدرال در بغداد شکایت کرده است. این شکایت در واقع علیه شکایت قبلی بارزانی مبنی بر به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق ارائه شده که قرار است ماه آینده برگزار شود. اتحادیه میهنی با طرح این شکایت در صدد است مانع تعویق انتخابات پارلمانی شود که حزب بارزانی آن را تحریم کرده است.

العربی الجدید در ادامه به واکنش‌های افکار عمومی و مردم کوچه و بازار به تحرکات دو حزب اصلی عمده کردستان عراق پرداخت و نوشت، در همین حال، واکنش‌ها و موضعگیری‌های مردم به این تحرکات متفاوت بوده است بطوریکه عده‌ای از مردم، از این تحرکات استقبال کرده‌اند و بسیاری نیز گفته‌اند شایسته بود این دو حزب اصلی کردستان عراق قبل از سفرهای خارجی، اوضاع داخلی کردها را سروسامان می‌دادند.

احمد اسماعیل یکی از فعالان سیاسی در همین زمینه در پایگاه اجتماعی ایکس نوشت: بافل طالبانی عازم واشنگتن شده و با یکی از دستیاران معاونت امور خارجه امریکا دیدار و گفت‌وگو کرده و در آنجا موضوع برگزاری انتخابات به موقع پارلمان در اقلیم کردستان را مطرح کرده است در حالیکه او ابتدا باید به اربیل می‌رفت و در مورد تمامی موضوعات بحث برانگیز بین دو حزب صحبت می‌کرد زیرا انجام چنین کاری است که می‌تواند یک چشم‌انداز روشن در وهله نخست برای اقلیم کردستان و سپس برای خدمت به آینده کردها ترسیم کند.

کد خبر 2770328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha