شنگال در جستجوی آرامش یک دهه پس از اشغال داعش

سرویس جهان- کردهای ایزدی ساکن شنگال, بعد از گذشت یک دهه از اشغال داعش هنوز قادر به بازگشت به سرزمین مادری نیستند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری فرانسه از آوارگی ناتمام کردهای ایزدی ساکن شنگال، بعد از گذشت یک دهه از اشغال آن توسط گروه تروریستی داعش خبر داده است.

 خبرگزاری فرانسه با اشاره به تخریب گسترده شنگال و روستاهای اطراف آن بر اثر حمله داعش،  ادامه اختلافات اربیل و بغداد بر سر کنترل این منطقه ایزدی نشین و عدم توجه جدی برای بازسازی این منطقه، از عدم رغبت کردهای ایزدی برای بازگشت به این منطقه خبر داده است.

 یک مقام امنیتی که نخواسته نامش فاش شود به این خبرگزاری گفته است وجود چند گروه شبه نظامی وابسته به پ.ک.ک، دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان باعث سردرگمی امنیتی و رقابت جدی بر سر کنترل این منطقه شده است. همچنین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان حاضر بر پذیرش کنترل سیاسی و اداری طرف مقابل بر شنگال و اطراف آن نیستند.

 این خبرگزاری در گزارش میدانی خود اشاره کرده است که این منطقه ایزدی نشین همچنان به شکل مخروبه‌ای باقی مانده و دولت‌های مرکزی و اقلیم کردستان عراق اقدام جدی برای بازسازی آن نکرده‌اند،. در نتیجه، شنگال آماده بازگشت آوارگان نیست. این در حالیست که دولت عراق برای بازگشت آوارگان به این منطقه ضرب الاجل تعیین کرده است.

 یکی دیگر از علل عدم امکان بازگشت آوارگان ایزدی به شنگال، عدم اجرای توافقنامه سال ۲۰۲۰ میان اربیل و بغداد برای بازسازی این منطقه عنوان شده است.

 بر اساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر جهانی،  همچنان نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از ساکنین شنگال ر اردوگاه‌های آوارگان در اقلیم کردستان اسکان داده شده و قادر به بازگشت نیستند. سارا سنگبار سازمان دیده‌بان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گفته است اربیل و بغداد بر سر کنترل شنگال قابت می‌کنند اما حاضر به پذیرش مسئولیت خود در قبال ساکنان اصلی این منطقه نیستند. در نتیجه، آوارگی کردهای ایزدی برای مدت نامعلومی همچنان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 2771152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha