تعداد زیادی از حجاج کُرد در عربستان سعودی بازداشت شدند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ نیروهای امنیتی عربستان سعودی تعدادی زیادی از حجاج کُرد عراقی را بازداشت کردند. علت این امر نیز به ورود غیر قانونی آنها مربوط می‌شود اطلاعاتی هم وجود دارد که همه این حجاج بازداشت شده تا روز عرفه در هتلی محبوس خواهند ماند و اجازه برگزاری مراسم حج واجب را ندارند.

به گزارش کردپرس رسانه خبری  شارپرس،  به نقل از بستگان چند تن از شهروندان کُرد اقلیم کردستان اطلاعاتی را کسب کرده است که علت دستگیری حجاج،  به ورود پیش از موعد آنان به کشور عربستان و عدم کسب ویزای حج مربوط می‌شود و قصد داشته‌اند از همین طریق در عربستان سعودی باقی بمانند و فرایض حج را به جای آورند.

بر اساس این گزارش،  نیروهای امنیتی سعودی به این شهروندان اجازه برگزاری حج واجب را نداده اند و علاوه بر این تا روز عرفه در هتلی محبوس خواهند ماند و اجازه خروج نخواهند داشت.

شیخ نیاز نقشبندی مدیر کل حج و عمره اقلیم کردستان در گفتگویی  اعلام  کرد:  «ما از دستگیری تعدادی از شهروندان اقلیم کردستان به ویژه عراق و سایر کشورهای دیگر اطلاع داریم. هیچ کشوری هم قادر به انجام کاری برای آنها نخواهد بود و در بازداشت باقی خواهند ماند.»

وی افزود:  دولت عربستان سعودی قبلا  چگونگی انجام تشریفات حج واجب و نحوه ورود به این کشور را اطلاع رسانی کرده است از این رو نه ما و نه هیچ کشور دیگری قادر نیستیم که برای شهروندان خود اقدامی در این زمینه انجام دهیم چون همه این افراد از قوانین عربستان سعودی سرپیچی کرده‌اند و دولت این کشور نیز این تخلف را نخواهد بخشید.

به گفته مدیر حج و عمره اقلیم کردستان که اکنون خود در عربستان سعودی به سر می‌برد اتباعی که توسط نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شده‌اند بر روی پاسپورت آنها مهر قرمز می‌زنند و تا سالهای متمادی اجازه انجام حج واجب و ورود به عربستان سعودی به آنها داده نمی‌شود زیرا با آنها به عنوان ناقض قانون رفتار می‌گردد.

شیخ نیاز نقشبندی تاکید کرد: ما خود را در مقابل همه امورات حجاجی که به صورت رسمی و از طریق دولت اقلیم کردستان وارد عربستان سعودی شده‌اند مسئول می‌دانیم اما متاسفانه برای کسانی که اکنون بازداشت شده‌اند قادر به انجام کاری نیستیم و دولت سعودی نیز هیچ آسان کاری در این زمینه برای آنها انجام نخواهد داد.

قبلا وزارت داخله عربستان سعودی تصمیمی فوری اتخاذ کرد که بر مبنای آن در زمان انجام حج واجب  ویزای سفر در سال جاری برای هیچ کس صادر نشود و کسانی هم که در ایام حج واجب به این کشور سفر کرده‌اند اجازه ورود به شهر مکه را ندارند، شارپرس مطلع شده است که به علت صدور این تصمیم ۱۵۰۰۰ نفر کُرد اقلیم کردستان با مشکل بزرگی مواجه شده‌اند چون هم اکنون در عربستان به سر می‌برند.

در این باره نیاز نقشبندی تصریح کرد بنابراین ما نمی‌توانیم کاری برای آنها انجام دهیم اما بر اساس گفته‌ها تعداد آنها بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر کُرد می‌باشد.

بازداشت این اتباع اقلیم کردستان از سوی وزارت داخله امنیت عربستان سعودی در حالی است که امسال در اقلیم کردستان تنها ۴۶۸۵ نفر واجد شرایط ادای حج واجب هستند اما بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر با ویزای یکساله و بدون مجوز وارد عربستان شده‌اند و تصمیم گرفته‌اند از این طریق فرایض حج را به جای آورند.

کد خبر 2771164

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha