نخست وزیر عراق: عامل تعلیق صادرات نفت اقلیم کردستان کمپانیهای نفتی هستند نه دولت بغداد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ نخست وزیر عراق اعلام کرد دولت عراق مانع توقف صادرات نفت اقلیم کردستان نشده است بلکه این کمپانیهای نفتی هستند که حاضر نیستند قراردادهای خود را اصلاح کنند زیرا از فروش هر بشکه نفت ۲۶ دلار عاید آنها می‌شود.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری ویستگه نیوز، محمدشیاع سودانی نخست وزیر عراق در دیداری با آژانس خبری آنادولی ترکیه گفت: «تردیدی وجود ندارد که توقف صادرات نفت اقلیم کردستان به همه عراق زیان وارد می‌کند زیرا  نفت اقلیم کردستان این ظرفیت را دارد به عنوان منبع درآمدی برای پیشرفت و توسعه استانهای اقلیم کردستان و تقویت اقتصادی عراق مورد بهره برداری قرار گیرد».

وی تصریح کرد که برای دستیابی به راه حل مناسبی جهت ازسرگیری صادرات نفت اقلیم پیش قدمی کرده‌اند اما این موضوع بیشتر به تعهدات قانونی مربوط می‌شود زیرا قانون بودجه عمومی عراق شرط رعایت تعهدات را محاسبه هزینه هر بشکه نفت در همه میادین تعیین کرده است.

وی افزود: برای یافتن راه حل مناسب و قانونی ابتکار عمل به خرج داده‌ایم اما این موضوع در گرو رعایت قانون است.

سودانی در ادامه اشاره کرد وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان و بر اساس قراردادهای منعقد شده با کمپانیهای نفتی هزینه تولید هر بشکه نفت در حد ۲۶ دلار محاسبه کرده است، ما پیشنهاد کرده‌ایم یا قانون بودجه اصلاح گردد یا قراردادها و توافقات برقرار شده با شرکتهای نفتی اصلاح گردند.

سودانی افزود: از این نظر کمپانیهای نفتی روند تولید خود را متوقف کرده‌اند دولت فدرالی نیز مانع کار آنها نشده است منتظر راه‌حل هستیم.

وی تصریح کرد: کمپانیهای نفتی اصلاح قراردادها را نپذیرفته‌اند در حالی که دولت اقلیم کردستان موافق این کار بوده است، به همین علل نیاز به اقدامات بیشتری به منظور دستیابی به راه حل قانونی در چارچوب حقوق عراق و ملت آن داریم.

روز سه شنبه تاریخ ۲۸ ماه مه سال ۲۰۲۴ وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای از وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان و کمپانیهای فعال در اقلیم کردستان خواست سریعا در بغداد با آنها دیدار کنند.

این وزارتخانه مجددا تاکید کرده است این دیدار با هدف گفتگو در خصوص از سرگیری مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان برگزار می‌شود.

کد خبر 2771207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha