سنگ اندازی مسئولان کردستان پیش پای زنجیره تولیدی بارین/کارگروه ملی تسهیل ورود می کند

زنجیره تولیدی بارین که شامل بستنی عسل و گاوداری ۲ هزار و ۵۰۰ راسی شیری است، اکنون ۶ سال است که به دلیل سنگ اندازی مسئولان استان کردستان پیش پای این مجموعه تعطیل شده و همتی هم برای احیای مجدد آن وجود ندارد.

به گزارش کرد پرس، بستنی عسل در دهه های قبل یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی کردستان به شمار می رفت و حتی چند سال نیز جزو واحدهای کارآفرین و نمونه استان بود که بخشی از تولیدات آن نیز صادر می شود، سال ۸۸ در پی سفر رهبری به کردستان، طرح توسعه آن جزو مصوبات این سفر آمد و طی یا بازه زمانی ۶ ساله طرح توسعه با عنوان زنجیره تولیدی بارین که شامل توسعه کارخانه بستی عسل و راه اندازی گاوداری ۲ هزار و ۵۰۰ راسی شیری بود، اجرایی شد، اما مسئولان استان همتی برای تحقق وعده های خود نداشتند تا مشکلات این واحد پابرجا بماند.

۷۰ میلیارد تومان قرار بود در سال ۸۸ به این واحد برای توسعه پرداخت شود که این محقق نشد و همین منجر به ایجاد مشکلاتی برای این واحد تولیدی شد به گونه ای که تا سال ۹۸ با ظرفیت زیر ۱۰ درصد کار کرد و از این سال به بعد تا به امروز تعطیل شده است.

واحد تولید بستنی عسل کردستان هنوز هم گرفتار مشکلات بانکی است و با وجود چندین مصوبه کشوری و استانی مسائل پیش روی آن حل نشده و در ۶ سال گذشته بارها احیای مجدد آن در جلسات مختلف کشوری و استانی مطرح شده و مصوباتی هم در این راستا به تصویب رسیده ولی همچنان به نتیجه‌ نرسیده است.

کارشکنی مسئولان جفا در حق مردم است

سنگ اندازی مسئولان کردستان پیش پای زنجیره تولیدی بارین/کارگروه ملی تسهیل ورود می کند

روز گذشته نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی بازدیدی از این مجموعه داشت تا شاید بتوان در جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع که قرار است روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه جاری در استان کردستان برگزار شود، مصوبه ای برای احیای این مجموعه تولیدی بزرگ گرفته شود.

رسول شیخی زاده با بازدید از قسمت های مختلف گاوداری ۲ هزار و ۵۰۰ راسی زنجیره تولیدی بارین، این واحد را یکی از مجهزترین واحدهای گاوداری دانست و گفت که هر کاری بتواند برای احیای این مجموعه انجام خواهد داد.

به گفته وی وقتی مجموعه ای به این عظمت با سرمایه گذاری هنگفتی که انجام داده، به دلیل عدم پرداخت تسهیلات مورد نیاز برای سرمایه ثابت و سرمایه در گردش معطل مانده، علیرغم اینکه می تواند ۱۰۰ نفر از جوانان تحصیل کرده بیکار این استان را صاحب شغل کند، خیانت و جفا در حق مردم است.

مصوبات کارگروه ملی تسهیل در کردستان اجرایی نمی شود

سنگ اندازی مسئولان کردستان پیش پای زنجیره تولیدی بارین/کارگروه ملی تسهیل ورود می کند

مدیرعامل زنجیره تولیدی بارین در جریان بازدید شیخی زاده از این مجموعه در گفت و گو با کرد پرس، گفت: مجموعه بستنی عسل که شامل کارخانه و گاوداری ۲ هراز و ۵۰۰ راسی شیری و به زنجیره بارین مشهور است، از واحدهای صنعتی بزرگ کردستان بوده که از قبل جز واحد کارآفرین و نمونه استان کردستان بود.

سیدجمال ساعدی اظهار کرد: در پی سفر رهبری به کردستان در سال ۸۸ بخش توسعه ای آن از مصوبات سفر بود که با کاری شبانه روزی و طی ۶ سال به انجام رسید و در سال ۹۴ توسط نهاد ریاست جمهوری مشروط به پرداخت ۷۰ میلیارد تومان شامل ۳۰ میلیارد تومان از طریق بنیاد برکت و ۴۰ میلیارد تومان از محل صندوق ملی افتتاح شد، اما بعد افتتاح هیچ کدام از وعده‌ ها محقق نشد و مجموعه با ظرفیت ۱۰ درصد تا سال ۹۸ فعال بود و بعد تعطیل و صدها کارگر بیکار شدند.

وی افزود: پیگیری و تلاش های مکرر جهت راه اندازی این واحد صنعتی بزرگ همچنان ادامه داشته و تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر یکصد مصوبه کارگروه رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی جهت پرداخت تسهیلات و راه اندازی واحد به بانک های عامل کشاورزی و سپه اعلام شد که علیرغم میلیاردها تومان هزینه جانبی هیچ کدام منتج به نتیجه نشد.

پای کمیسیون اقتصادی مجلس هم به ماجرا باز شد

سنگ اندازی مسئولان کردستان پیش پای زنجیره تولیدی بارین/کارگروه ملی تسهیل ورود می کند

مدیرعامل زنجیره تولیدی بارین ادامه داد: در نهایت در سال ۱۴۰۰ و بعد از انعکاس در شبکه خبر و پیگیری های کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جلسه ای با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صمت برگزار شد و مقرر شد تا هیئت ویژه به استان اعزام شوند و همچنین در کارگروه استان مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان جهت خرید دام و سرمایه در گردش با قید فوریت ۱۰ روزه با تاکید وزارتخانه های جهاد، صمت، اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس به بانک ابلاغ شد که بعد از پیگیری های مکرر تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.

ساعدی یادآور شد: در نهایت در سال ۱۴۰۱ در تهران در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات این واحد تولیدی مطرح و با تأکید هیئت وزیران به بانک کشاورزی ابلاغ شد که متاسفانه بعد از گذشت ۹ ماه این مصوبه هم اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: در اسفند ۱۴۰۲ بند اول مصوبه شامل امهال چندین باره تسهیلات قبلی به شرط پرداخت وام مصوب انجام شد ولی بازهم با کمال تاسف بند دوم مصوبه مبنی بر پرداخت تسهیلات و راه اندازی واحد تا کنون علیرغم نامه نگاری های مکرر وزارت صمت و جهاد و پیگیری های کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید انجام نشده است.

به دنبال رفع مشکلات زنجیره تولیدی بارین هستیم

سنگ اندازی مسئولان کردستان پیش پای زنجیره تولیدی بارین/کارگروه ملی تسهیل ورود می کند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، گفت: تاکنون چند مرتبه مشکل این واحد در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید مطرح شده و در آخرین جلسه و بررسی انجام شده اعطای تسهیلاتی به مبلغ ۱۶۵ میلیارد تومان برای آن مصوب شد.

بختیار خلیقی اظهار کرد: ۶۵ میلیارد تومان سرمایه ثابت برای خرید دام در واحد گاوداری زیرمجموعه این شرکت تولیدی و ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای سرمایه در گردش آن به تصویب رسیده است.

وی افزود: گاوداری این مجموعه به تملک بانک سپه درآمده بود که این مسئله با رایزنی و پیگیری های انجام شده حل و فصل شده و قرار است با اعطای تسهیلات مذکور بار دیگر فعال شود.

گره مشکل زنجیره تولیدی بارین بالاخره به دست مسئولان استان باز نشد و شاید گره کور آن را نیز مسئولان بانکی کردستان کمی محکم تر نیز کرده باشند و به همین دلیل قرار است روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه جاری کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در استان کردستان برگزار شود تا شاید بتوان از دل این کارگروه خبرهای نویدبخش و نتیجه بخشی برای احیای این مجموعه گرفت و البته اگر باز هم مسئولان و مدیران بانکی استان کردستان پیش پای این مجموعه سنگ نیاندازند.

کد خبر 2771315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha