حجم مبادلات تجاری در گمرکات کردستان به ۹۸۰ میلیون دلار رسید

ناظر گمرکات کردستان گفت: تجارت خارجی از مسیر گمرکات استان در سال جاری به بیش از ۹۸۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته رشد ۳۳ درصدی داشته است.

به گزارش کرد پرس، فرزاد امیدی گفت: حجم مبادلات تجاری از طریق گمرکات استان از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ۹۲۹ هزار و ۸۴۲ تن انواع کالا به ارزش ۹۸۰ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار بود که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۳ درصدی داشته است.

وی از صادرات ۳۲۵ هزار و ۲۰۸ تنی انواع کالا به ارزش حدود ۱۳۵ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد و افزود: از این میزان، ۲۶۵ هزار تن به ارزش ۹۱ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و صادر شد.

ناظر گمرکات کردستان با بیان اینکه در این مدت میزان صادرات انجام شده در گمرکات استان نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی ۲ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: تعداد اظهارنامه های صادراتی استان چهار هزار و ۶۸۷ فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است.

امیدی ادامه داد: عمده کالا های صادر شده از گمرکات استان انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرآورده های لبنی، مصالح ساختمانی، انواع شیشه (جام) و تراکتور بوده که به کشور های عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان و کویت ارسال شده است.

وی به کالا های ترخیص شده از گمرکات تحت نظارت استان اشاره کرد و یادآور شد: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در ۲ ماهه نخست سال جاری ۴۲ هزار و ۵۳۷ تن انواع کالا به ارزش افزون بر ۱۱۳ میلیون دلار بوده که سهم واردات قطعی ۲ هزار و ۲۰۸ تن به ارزش بیش از ۲۷ میلیون دلار است.

ناظر گمرکات کردستان با اشاره به اینکه مجموع واردات و ورود موقت به لحاظ وزن ۱۹۴ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۶ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: عمده کالا های وارداتی شامل شمش طلا، آلومینیوم، کالا های واسطه ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان بوده است که بیشتر از کشور های عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و در کوتاه ترین زمان ممکن ترخیص شده است.

کد خبر 2771423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha