لایحه اقلیت ایزدی با امضا و حمایت 182 تن از نمایندگان مجلس خواستار به رسمیت شناخته شدن ایزدی‌ها به عنوان یک اقلیت مستقل است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نایف خلف سیدو، عضو مجلس نمایندگان عراق، با استناد به مواد (3 و 61) قانون اساسی سال 2005 و آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان، خواستار به رسمیت شناخته شدن ایزدی ها به عنوان یک اقلیت مستقل شدە است، این لایحه به امضای 178 تن از نمایندگان رسیده اما حتی یک عضو از فراکسیونهای کرد آن را امضا نکرده‌اند".

به گزارش کردپرس به نقل از سپی میدیا، سلیمان مصطفی، حقوقدان و معاون سابق کمیساریای اقلیم کردستان می‌گوید: «عراق از اعضای موسس و تأثیر گذار اتحادیه عرب و بخشی از جهان اسلام است که به پیمان های خود پایبند و نیز متکی به مفاد اصل 61 قانون اساسی، به ویژه بند اول است که می گوید مجلس نمایندگان مسئول تصویب قوانین فدرال است».

سلیمان مصطفی افزود: «این لایحە در تاریخ ٤ ژوئن ۲۰۲٤ از سوی مدیر دفتر سرپرستی رئیس مجلس به درخواست موافقت رئیس مجلس به دفتر امور نمایندگان ارسال شد تا به دست کمیسیون حقوقی برسد. تا جایی که من اطلاع دارم، بسیار عادی و طبیعی با این موضوع برخورد شده، آیا این نماینده محترم واقعا صلاحیت این را دارد که نماینده ایزدی ها باشد؟ آیا اجماع آرای اقلیتهای ایزدی از جمله مراجع مذهبی، معنوی و دنیوی را دارا بوده؟ آیا او موافقت روشنفکران و خواص ایزدی را کسب کرده است؟ آیا در چارچوب فعالیت تشکل های ایزدی در سراسر کردستان و مقیم خارج از کشور چنین چیزی به امضا رسیده است؟ اگر جواب بله است، من دیگر حرفی ندارم اما آیا اینکه ایزدی‌ها خواستار تغییر قومیت خود شده‌اند امری امکان پذیر است؟».

وی اظهار داشت: «مردم کرد ایزدی که دینشان با دین اکثریت این قومیت متفاوت است، مشابه بقیه هموطنان خود، سختی‌ها و رنج های زیادی را متحمل شده‌اند، اما سهم آنها هم ظلم قومیتی و هم ظلم مذهبی بوده است، کردهای ایزدی تاکنون با 74 دستور نابودی و نسل کشی مواجه شده اند، آنها برای مدت زیادی از سوی مقامات کردستان مورد غفلت قرار گرفته اند، برادران ما در سنجار و اردوگاه ها مشکلات زیادی دارند، اما رسیدگی و دخالت در این موضوع جسارت می خواهد و واقعا جای موضع گیری و سوال دارد».

سلیمان مصطفی اضافه می‌کند: «جناب آقای دکتر میرزا، از فعالان مسئله ایزدی ها، نزد کمیته قضایی انتخابات از تصمیم هیئت کمیساریا مبنی بر نحوه توزیع کرسی های پارلمانی شکایت کرد زیرا هیچ یک از کرسی اقلیتها را به ایزدی ها اختصاص نداده است، نمیدانم آیا دوست بنده، دکتر میرزا هم با کاک نایف و همفکرانش موافق است یانه اما در تمام ادوار، نماینده ایزدی هم در پارلمان حضور داشته و آنچه جای تعجب و سوال دارد، بی‌تفاوتی مسئولان و خواص کرد و ایزدی است، لازم است به این نماینده محترم بگوییم درست است در ماده 3 آمده که عراق کشوری با قومیتها، مذاهب و آیینهای مختلف است اما این بدان معنا نیست که با یک طرح یا لایحه می‌توان هویت یک قومیت را تغییر داد و قومیت صرفا با یک ورق کاغذ عوض نخواهد شد، اگر اکثریت شیعیان نیز بخواهند از این طریق با قانون اساسی و حقوق اقلیتها و اکثریتها بازی کند، مشخص است که تاریخ 100 ساله عراق را نخوانده‌اند، اساس دولت فدرال درمورد موضوع اقلیتها برپایه قومیتهای اقلیت و اکثریت نیست، به نظر بنده درخواست کرسی اقلیت برای ایزدی ها در پارلمان کردستان نیز یک فاجعه است».

این حقوقدان همچنین بیان کرد: «در پایان روی سخنم با مقامات کرد است و به آنان می‌گویم که مطلع هستید که کار به کجا رسیده است یا نه؟ تقاضا می‌کنم از ایزدی ها غافل نباشید، لطفا چشمانتان را باز کنید و ببینید، پیام من خطاب به خواص روشنفکر کرد و تشکل های جامعه مدنی است، تقاضا میکنم برای خدمت به ملت خود همصدا باشیم، اشغالگران با هر سلاح، دین و قانونی، نابودی ملت ما را توجیه می کنند. می گویند نباید انتخابات برگزار شود چون امنیت کشوهارا به خطر می اندازد، این پیام جمهوری ترکیە به کردستان سوریه است، دیگر فکر نمی‌کنم حرفی باقی بماند، مادران و خواهران ایزدی که مورد آزار و شکنجه اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی داعش ‌قرار گرفته و زنده به گور شدند، شما شریف ترین و باوقارترین زنان کرد هستید».

کد خبر 2771436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha