واکنش شورای روحانیت ایزدی‌ها به تلاش برخی از جریان‌ها در جهت سلب ملیت کُردی از آنها

سرویس عراق و اقلیم کردستان- شورای روحانیت ایزدی‌ها تلاش‌های برخی احزاب برای تغییر هویت خود را رد می‌کند و تاکید می‌کند که ایزیدی‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از مردم کرد هستند و آداب و سنن آنها با فرهنگ عمومی کُردی سازگار است.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان24، شورای روحانیت ایزدی‌ها روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳، در واکنش به تلاش تعدادی از احزاب از طریق پارلمان عراق برای تغییر هویت ایزدی‌ها از کرد به ملیتی مستقل، بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه‌ی شورای روحانیت ایزدی‌ها آمده است: "شورای روحانیت ایزدی هرگونه تلاش برای تغییر هویت ایزدی از کرد به هر ملیت دیگری و تغییر این هویت را به شدت رد می‌کند. ایزدی‌ها بخشی جدایی ناپذیر از مردم کرد هستند و ریشه‌های تاریخی و فرهنگی آنها عمیقاً در قلمرو کردها ریشه دارد."

ایزدی‌ها دینی باستانی هستند که قدمت آن به هزاران سال پیش می‌رسد و بخشی از میراث باستانی مردم کرد است. ایزدی‌ها به زبان کردی صحبت می‌کنند وآداب‌ورسوم آنها مطابق با فرهنگ عمومی کردی است. آن‌ها هویت مذهبی و قومی خود را حفظ کردند.»

شورای روحانیت ایزدی‌ها بر لزوم احترام به هویت کردی ایزدی و عدم تلاش برای تغییر یا جعل آن تاکید دارد و می‌گوید حفظ این هویت یک حق طبیعی و یک وظیفه‌ی مقدس و جزء لاینفک حفظ میراث فرهنگی و مذهبی مردم ایزدی و به طور کلی مردم کرد است.

کد خبر 2771453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha