دومین یادواره گرامیداشت شهدای ۱۵ خرداد بانه برگزار شد

سرویس کردستان- دومین یادواره گرامیداشت شهدای ۱۵ خرداد بانه با حضور خانواده های شهدا، ایثارگران، جانبازان، مسئولین و عموم مردم مرزدار بانه در ۱۵ ۱۵ خرداد این شهر محل شهادت شهدای ۱۵ خرداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کرد پرس یک رزمنده دوران دفاع مقدس در آیین دومین یادواره گرامیداشت شهدای ۱۵ خرداد بانه گفت: شهر بانه شهر رخداد در ماه خرداد در روز تاریخی ۱۵ خرداد حادثه تلخی را تجربه کرد در این ماه دانش آموزان بانه ای در پارک جمع شده بودند

جمال محمودیان شهر بانه را دژی محکم در برابر دشمن عنوان کرد، افزود: دانش آموزان بانه ای در پارک شهر خود را برای امتحان پایان سال آماده می کردند اما امتحان آنها امتحان نهایی عمرشان شد.

وی خاطر نشان کرد:  در مراسم یاد بود ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در پارک شهر همین پارک ۱۵ خرداد مردم مرزدار بانه جمع شده بودند که ناگهان غرشی از بمب های آتش زای کشتار جمعی بر سر مردم بیگناه بانه فرو ریخت و تا مردم خبردار شدند بدن های شرکت کنندگان در مراسم بر شاخ و برگ درختان آویزان شد.

محمودیان افزود: سیل خون در این پارک جاری شد ۶۰۵ نفر در این روز به خاطر احیای آرمان های اسلام و به خاطر اینکه خاطرات آن روز فراموش نشود جانشان را فدا کردند.

وی با بیان اینکه حادثه خرداد سال ۱۳۴۲ در ماه محرم رخ داد گفت: و به خاطر زنده نگهداشتن این روز در ماه مبارک رمضان با زبان روزه پای پرچم و نظام مقدس جمهوری اسلامی جمع شدند و با خون خود عهد خود را بار دیگر برای وفا داری به نظام امضا کردند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس اضافه کرد: مردم از هر برنامه ای که برای حفظ اسلام باشد با شور و شوق استقبال می کنند  اما اگر دلسردی می بنیم از وجود مسئولین خائن است.

در ادامه این مراسم یک جانباز دوران دفاع مقدس نیز گفت: حادثه تلخ ۱۵ خرداد بانه چنان وحشتناک بود که هیچ کس نمی تواند گوشه از این جنایت هولناک را تعریف و یا به تصویر بکشد.

ابراهیم صفری با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه انسان جانش است افزود: این حادثه افتخاری بزرگ برای مردم شهرستان بانه است که در آن موقع شهر زیر بمباران دشمن بود مردم به تهدیدات دشمن توجه نکردند و صحنه را خالی نکردند.

وی اظهار داشت: بعد از شنیدن صدای هواپیماها در کمتر از یک دقیقه بیش از ۶۰۰ نفر به شهادت رسید حوض های پارک پر از خون شد و دست و پاهای قطع شده بالای درختان آویزان شده بود.

صفری با بیان اینکه دشمن از جبهه ها ناامید شده بود و مردم مظلوم را بمباران کرد افزود: یکی از شهدا که سرش قطع شده بود بدنش تا ۱۰ متر همچنان راه می رفت.

وی گفت: شهدا را نباید به خاک سپرد بلکه ذهنمان بسپاریم و در قلبمان دفن کنیم.

در این مراسم از خانواده های شهدای ۱۵ خرداد بانه تقدیر شد و همچنین از نام و یاد شهدای خدمت نیز در این مراسم گرامی داشته شده

در حاشیه این مراسم به یاد ۶۰۵ شهید حادثه تلخ ۱۵ خرداد حوض های آب پارک ۱۵ خرداد به رنگ قرمز  آذین شده و همچنین نمایشگاه عکس شهدا و عکس های از بمباران در این روز پرا شده بود.

سخنرانان دومین یادواره گرامیداشت شهدای ۱۵ خرداد بانه مردمی بودند که در آن روز در پارک حضور داشتند و خاطرات آن روز را برای حاضرین در مراسم بازگو کردند.

حادثه تلخ ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۶۳ در بانه و بمباران ۱۰ نقطه در این شهر و به شهادت رساندن بیش از ۶۰۰ نفر از مردم بیگناه این شهر به عنوان روزی مرگبار در تاریخ این شهر یاد می شود.

روز ۱۵ خرداد سال ۶۳ که مصادف بود با پنجم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۴ هجری قمری در این روز مردم مومن و روزه دار این شهر برای گرامی داشت سالروز قیام ۱۵ خرداد  سال ۱۳۴۲ که از حادثه سازترین رویداد های نیم قرن گذشته ایران و سنگ بنای پیروزی انقلاب اسلامی است در پارک شهر که اکنون به نام شهدا ۱۵ خرداد نام گذاری شده جمع شده بودند که ناگهان پنج فروند هواپیمای ارتش رژیم بعث عراق وارد حریم هوایی بانه شدند و در کوتاه ترین زمان بارانی از بمب های آتش زا، راکت و گلوله را در ۱۰ نقطه این شهر بر سر مردم بی دفاع فرو ریختند و اجتماع بزرگ مردم روز دار را به خاک و خون کشیدند.

کد خبر 2771544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha