۱۴ هزار هکتار از اراضی بانه زیر کشت محصولات کشاورزی است

سرویس کردستان- سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بانه گفت: ۱۴ هزار هکتار از اراضی بانه زیر کشت انواع محصولات کشاورزی است که ۳۶ هزار و ۷۴۰ تن محصولات زراعی در سال تولید می شود که بیشترین اراضی بانه دیم است.

به گزارش خبرنگار کرد پرس رزگار فرجی در جلسه شورای کشاورزی شهرستان بانه با بیان اینکه ۹ هزار و ۳۰۰ نفر بهره بردار بخش کشاورزی در بانه فعالیت می کنند اظهار داشت: یک هزار ۵۰۰ هکتار از این اراضی آبی و مابقی دیم است و سطح جنگلهای شهرستان نیز ۸۰ هزار هکتار، آیش سه هزار هکتار، اراضی مرتعی نیز ۵۰ هزار هکتار و باغات نیز ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار است.

وی ادامه داد: مهمترین محصولاتی که در بانه تولید می شود شامل گردو در سطح یک هزار و ۶۰۳ هکتار با  سه هزار و ۴۴۰ تن تولید و انگور در سطح ۲ هزار ۸۱۸ هکتار و با ۱۳ هزار تن تولید در سال است.

فرجی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۵۳ تن گندم ارقام گواهی شده تولید شده، گفت: در هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گندم کشت می شود که سال گذشته ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن تولید شده که ۱۱ هزار تن تحویل مراکز خرید گندم داده شد و سطح مزارع جو نیز ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۳ هزار و ۸۰۰ تن جو در سال تولید می شود.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان بانه با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۹۹۸ تن انواع کود در بین کشاورزان توزیع شد خاطر نشان کرد: بیش از ۷۰ درصد اراضی به صورت مکانیزه کشت می شود که با این روش چرخه تمام مراحلی که در روشهای سنتی انجام می شد در یک مرحله انجام شود.

وی افزود: مهمترین فعالیت ها در زمینه باغات بحث تغییر ارقام و اصلاح باغات درجه ۲ است که تاکنون ۸۰۰ هکتار از باغات گردو اصلاح شده که باعث افزایش عملکرد تولید شده است.

فرجی گفت: یکی از فعالیت های شاخص توسعه باغات دیم بوده که سال گذشته ۱۸ هکتار باغ گردو احداث شده که نهال رایگان با ارقام زود بازده برای باغداران تامین شده است.

وی افزود: نمونه های کشور سال گذشته در بانه وجود داشته که در یک هکتار باغ گردو حدود هفت تن گردو تولید شده که رتبه نخست کشوری را در این زمینه کسب کردیم.

این مسئول عنوان کرد: طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار که در چند سال قبل آغاز شده تاکنون ۱۳۴ هکتار در روستاهای کانی گویز، میرحسام و ولی آباد احداث شده که ارقام مانند سماق، انگور سیاه و بادام در اراضی شیب دار  کشت می شود.

وی با اشاره به نقش مهم مرز رسمی سیرانبند بانه در صادرات محصولات کشاورزی به اقلیم کردستان عراق گفت: کشاورزان می توانند محصولات تولید شده را به صورت رسمی به اقلیم کردستان عراق صادر کنند که در سه ماهه نخست امسال نیز ۴۰ هزار تن محصولات کشاورزی به اقلیم کردستان صادر شده است.

فرجی افزود: ۷۵ واحد مرغداری در بانه وجود دارد که ۶۶ واحد فعال است و یک میلیون و ۴۱۵ هزار قطعه مرغ در هر دوره تولید می کنند و هر مرغداری در سال چهار دوره فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: ۷۵ هزار راس دام سبک و ۱۵ راس دام سنگین در بانه وجود دارد و سالانه یک هزار ۹۷۰ تن گوشت قرمز و ۲۰ هزار تن شیر تولید می شود و ۲۴ هزار و ۲۲۰ کلونی زنبور عسل نیز وجود دارد که ۶۳۳ نفر زنبوردار ۱۳۸ تن عسل تولید می کنند.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان بانه افزود: در چند سال اخیر ۶۵ کیلو متر کانال آبرسانی، ۴۰ کیلومتر جاده بین مزارع، ۱۰ سد ذخیره آب، سه خط نفوذی برق ، ۲ ایستگاه پمپاژ۵ چشمه بهسازی شده احداث شده است.

کد خبر 2771624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha