معبر مجاز کولبری، چه شد؟ / فرهاد صالحی

سرویس کرمانشاه _ فرهاد صالحی روزنامه نگار و سردبیر سایت سلام پاوه طی مطلبی به موضوع طرح ساماندهی کولبری و تجارت مرزنشینان و وعده های بی سرانجام مدیران برای اجرای این طرح پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری کردپرس_ چندی پیش متاسفانه شاهد از دست دادن جوان کولبر دیگری در مرز شوشمی پاوه بودیم. جوانی که نه تنهاخانواده اش بلکه منطقه را داغدار کرد. داغی که در این چند ساله زخم های عمیقی بر پیکره مردم منطقه وارد کرده و حتی مسئولان ارشد شهرستان، استان و کشور را تحت تاثیر قرار داده است. تا جایی که رهبر انقلاب به صراحت در مقوله کولبری میفرماید: مراد من از قاچاق، فلان کوله بَرِ ضعیف نیست که میرود یک چیزی را برمیدارد روی کول خودش می آورد؛ … با او مبارزه هم نشود اشکالی ندارد. (۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ )

اما متاسفانه هیچگاه عملا این موضوع مورد توجه قرارنگرفته است و آمار مرگ کولبران در مرزهای ما روز به روز بیشتر و دردآورتر می‌شود.

چندی پیش سردار سپهری فرمانده مرزبانی استان در بازدید از مرز شوشمی وعده بازگشایی یک معبر کولبری مجاز را داد. اما پس از مدتها هنوز هیچ خبری از آن نیست.
 

طرح ساماندهی کولبری و تجارت مرزنشینان نیز که باتلاش‌های بسیار و پیگیری فراوان زره تن لهونی نماینده سابق اورامانات سرانجام به قانون مبدل شد اما ظاهرا عزمی برای اجرای آن وجود ندارد.

مرگ عزیزانمان در مرزها بدلیل نبودن شغل و درآمد و پناه بردن به شغل حالا باید گفت مرگبار کولبری حکایت تلخ روزگار ماست که در بروکراسی های اداری سخت و بی نتیجه مهمترین مانع ساماندهی کولبری در شهرستان و منطقه اورامانات است.

حال با روی کار آمدن حاج رستگار یوسفی نماینده منتخب مردم پاوه و اورامانات و با توجه به سوابق خوب اجرایی از جمله سابقه بخشداری نوسود و شناخت ویژه از منطقه مرزی شوشمی و همچنین سوابقی چون فرماندار و معاون فرماندار و …  را در کارنامه دارد و قطعا انتظارات از وی بیش از پیش است.

هرچند وی وارث مشکلات بسیاری در اورامانات و حتی مربوط به سال‌های دور است اما سوابق اجرایی وی و تلاش و پشتکار وی می‌تواند مهمترین موضوع برای امیدواری مردم این خطه برای گشایش مشکلات و بخصوص ساماندهی کولبری و بازگشایی معابر قانونمند تجاری و رونق اقتصادی منطقه باشد.

دغدغه های‌ همیشگی امام جمعه پاوه حاج ماموستا ملا قادر قادری که بارها و بارها در تریبون های نماز جمعه و جلسات متعدد بر ساماندهی کولبری و کمک به معیشت مرزنشینان تاکید داشته و برهمگان آشکار است هیچوقت مورد توجه متولیان مربوطه نبوده است. دغدغه هایی که با مرگ جوانان و سرپرستان خانواده ها در مرز شوشمی و مناطق مرزی اورامانات داغ های درد آوری است که هرگز فراموش نمی‌شود و شاید تنها مرهم این دردها در کوتاه مدت بازگشایی معابر کولبری مجاز و اجرای قانون تجارت مرزنشینان باشد.

نماینده منتخب مردم واقفند، در سالهای اخیر تلاشهای بسیاری برای رفع این مشکل کولبری و ساماندهی جوانان و رونق معیشت مرزنشینان صورت گرفته است اما این اقدامات و نتایج آن هیچگاه نتیجه بخش مردم منطقه و بخصوص جوانان تحصیلکرده و کولبر این دیار نبوده است و متاسفانه هیچگاه این طرحها در عمل به نفع مرزداران محروم پاوه و اورامانات نبوده است و سودی هم اگر داشته باشد قطعا در جیب افرادی خاص رفته است و عموم مردم از آن ذی نفع نبوده اند.

باشد ما دیگر شاهد خبر مرگ جوانانمان در مرزها بخاطر کولبری نباشیم و دیگر فریاد وا مصیبتها سر ندهیم و در کنار مرزداری و دفاع از مرزهایمان طعم شیرین آرامش و معیشتی ساده را در مرز بچشیم.
 

کد خبر 2771698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha