هزار نفر از جام زرین حسنلو در ارومیه دیدن کردند

رئیس موزه‌های آذربایجان غربی گفت: بیش از یک هزار نفر از جام زرین حسنلو نقده در موزه باستان‌شناسی ارومیه بازدید کردند.

به گزارش کردپرس، جلیل رستم‌پور گفت: جام زرین حسنلو، اثر بی‌بدیلی است که حدود ٣هزار سال قدمت دارد، این کشف در تاریخ باستان‌شناسی ایران و جهان، یکی از مهمترین اکتشافات علمی و از نادرترین آثار تاریخی دنیای باستان به شمار می‌رود، که در حفاری‌های انجام گرفته توسط رابرت دایسون در تابستان سال  ۱۳۳۷ هجری شمسی یافت شد.

رئیس موزه‌های آذربایجان غربی افزود: جزئیات هنری حک شده روی جام را می‌توان منشأ هنر دوره‌های بعدی از جمله مادها و هخامنشیان دانست در حال حاضر محل نگهداری این جام در موزه ملی ایران است.

او ادامه داد: حسب موافقت وزارت‌خانه و اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، جام زرین حسنلو به‌صورت امانی و مدت محدود از موزه ملی ایران به موزه باستان‌شناسی ارومیه انتقال داده شد.

رستم‌پور گفت: در این راستا برای نمایش این جام فاخر در موزه باستان شناسی ارومیه، نمایشگاهی از ۲۹ اردیبهشت (مصادف با روز جهانی موزه ها)، برگزار شد که مراسم افتتاح آن هم‌زمان در ۱۱ استان از جمله آذربایجان غربی به‌صورت وبیناری با حضور علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور برگزار شد، این جام به مدت  یک ماه مهمان این استان بود.

کد خبر 2771721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha