تا اشغال خاک سوریه متوقف نشود عادی‌سازی روابط با ترکیه بی معنا است

سرویس سوریه - «مصطفی قلاجی» سیاستمدار سوری با اشاره به تداوم اشغال خاک سوریه توسط ترکیه و تلاش این دولت برای تثبیت حضور خود در سوریه اعلام کرد که عادی‌سازی روابط بین سوریه و ترکیه بدون معنا و گفتگو بین سوری‌ها مناسب‌ترین راه‌حل برای بحران تغییر بافت جمعیتی در سرزمین‌های تحت تصرف ترکیه است.

به گزارش کردپرس، «مصطفی قلاجی» سیاستمدار سوری در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه دولت ترکیه به اشغال خاک سوریه ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند حضور خود را در سوریه تثبیت کند، اعلام کرد که عادی‌سازی روابط بین سوریه و ترکیه معنایی ندارد و گفتگو بین سوری‌ها مناسب‌ترین راه‌حل برای حل بحران تغییر بافت جمعیتی در سرزمین‌های تحت تصرف ترکیه است.

به نوشته آژانس خبری هاوار، گفتگوها در مورد عادی سازی روابط بین دولت دمشق و دولت ترکیه در حال افزایش است و گزارش ها حاکی از میانجیگری عراق بین این دو کشور است.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در تاریخ یکم ژوئن در گفتگو با شبکه «خبرترک» ترکیه اظهار داشت که با «بشار اسد» و «رجب طیب اردوغان» رابطه دارد و افزود که در آینده شاهد گام‌هایی در راستای عادی‌سازی سازی روابط بین دو کشور خواهند بود.

پس از این سخنان، روزنامه آیدینلیک ترکیه گزارش داد که دو هیأت نظامی دولت دمشق و دولت ترکیه در رپز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن در پایگاه هوایی حمیمیم دیدار کرده و انتظار می‌رود که نشست بعدی آنان در بغداد برگزار شود.

آیدینلیک در مقاله خود در این باره نوشت: در ۱۱ ژوئن، مقامات نظامی ترکیه و سوریه در پایگاه حمیمیم روسیه در جنوب شرقی لاذقیه دیدار کردند و در این نشست آخرین تحولات ادلب مورد ارزیابی قرار گرفت.

«مصطفی قلاجی» دبیر کل حزب تغییر و توسعه سوریه در مورد این مسئله مصاحبه‌ای انجام داد.

«مصطفی قلاجی» تصریح کرد: «اکنون و در طول سال‌های جنگ روابط ترکیه و سوریه قطع نشده است، دیدارهای مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری صورت می‌گیرد و در نتیجه بسیاری از دولت‌ها می‌خواهند از هرگونه تغییر احتمالی در روابط دو کشور استفاده کنند، بنابراین خود را از نزدیک کردن دو کشور بهم دور نمی‌کنند.»

قلاجی ادامه داد: «ترکیه پروژه‌ای دارد که به هر طریقی سعی در اجرای آن دارد، من در مورد ماموریت میهنی صحبت می‌کنم، در واقع ترکیه گام‌های سریع و مهمی در این زمینه برداشته است، مشخص است که ناتو از ترکیه حمایت می‌کند و ترکیه از طریق متحدانش در آستانه در تلاش است تا اشغال مناطق سوریه را به امری مشروع تبدیل کند، بنابراین بافت جمعیتی آن مناطق تحت عنوان توافقنامه‌های «مناطق غیرنظامی شده» در حال تغییر است و قوانین بین‌المللی در این مناطق نقض می‌شوند. دولت ترکیه می‌خواهد به هر طریقی تسلط خود بر مناطق سوریه را تحمیل کند، به همین دلیل پرچم خود را بر خاک سوریه می‌آویزد، پول خود را، مطالب آموزشی خود را بر ساکنان مناطق سوریه تحمیل می‌کند، مرزهای  این مناطق با بقیه مناطق سوریه را می‌بندد اما مرزهای این مناطق با ترکیه را باز می‌کند. عناصر حیاتی مانند آب، برق و اینترنت را به ترکیه متصل می‌کند.»

قلاجی در ادامه به طرف سوری پیام داد و گفت: «ترکیه یک کشور اشغالگر است، فایده ای ندارد، وقتی ما متحد نیستیم، ترکیه از طریق متحدانش به ما حمله می‌کند.»

قلاجی در پایان گفت: «گفتگوی سوری-‌سوری تنها راهی است که می‌تواند حقوق سوری‌ها را احیا کند و از آنجایی که طرف‌ها در پرونده سوریه دخالت کرده‌اند، می‌خواهند منافع خود را برآورده کنند، بنابراین تنها گزینه ما تکیه بر خود است و باید تسلیم هر کسی نشویم، امیدها و ثبات خود را به کشور بازگردانیم و به توسعه پایدار برسیم.»

کد خبر 2771840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha