ورود ۵۰۹ هزار پرونده به دستگاه قضا کردستان/۵۵۸ پرونده فساد اداری رسیدگی شد

رئیس کل دادگستری کردستان گفت: سال گذشته آمار پرونده های ورودی ۵۰۹ هزار مورد بود که ۵۰۷ هزار مورد آن در شعب دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان رسیدگی شد.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام سیدحسین حسینی در نشست خبری با رسانه های کردستان، با بیان اینکه سال گذشته ۵۵۸ پرونده فساد اداری شامل اختلاس، ارتشا، پولشویی و تضییع اموال دولتی در شعب دادگستری رسیدگی شد، گفت: سال ۱۴۰۲ در بحث ترک فعل مدیران و کارکنان ادارات ۳۵ پرونده تشکیل و ۳۷ تذکر اعمال شد که نسبت با سال پیش از آن ۷۰ درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته آمار پرونده های ورودی ۵۰۹ هزار مورد بود که ۵۰۷ هزار مورد آن در شعب دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان رسیدگی شد، افزود: در طول ۳ سال گذشته حدود ۳۰ هزار پرونده از پرونده های موجودی دادگستری کسر شد.

رئیس کل دادگستری کردستان تعداد مراجعات به دادگستری و سازمان های تابعه را در سال گذشته ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرد و اظهار کرد: تعداد شعب نامتعارف دادگستری استان از ۷۰ درصد به ۲۷ درصد کاهش یافته است.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در بحث دعاوی کیفری، توهین رتبه اول را در بین پرونده ها داشته است، ادامه داد: در بحث دعاوی حقوقی نیز مطالبه وجه و خسارت رتبه اول را در سال گذشته داشت که ناشی از مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن ارزش های اسلامی در جامعه است.

وی آمار پرونده های طلاق در سال گذشته را ۱۲ هزار و ۱۰۰ مورد و براساس آمار ثبت احوال ۵ هزار و ۲۰۰ مورد اعلام کرد و یادآور شد: آمار پرونده های طلاق در سال ۱۴۰۲، ۱.۶ درصد کاهش نشان می دهد.

رئیس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه پارسال ۵ هزار و ۸۰۰ پرونده معوقه رسیدگی شد، بیان کرد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

حجت الاسلام حسینی گفت: پارسال ۳ هزار و ۲۵۹ پرونده حقوق عامه تشکیل شد که اقدامات دادستان های استان هزار و ۴۲۷ مورد بوده و ۳۳ درصد افزایش داشت.

وی افزود: ورود به مفاسد اداری، تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیفی، ساماندهی دریاچه زریوار، رفع مشکل آب شرب بانه و قروه و رفع تصرف ۲۵ هکتار اراضی مرز باشماق و ارائه سند به آن، رفع تصرف ۹۹۹ هکتار اراضی منابع طبیعی و ۵۳۲ هکتار اراضی راه و شهرسازی از دیگر اقدامات دادگستری در سال گذشته در بحث حقوق عامه بوده است.

رئیس کل دادگستری کردستان اشاره ای هم به احیای ۸ واحد تولیدی، جلوگیری از تعطیلی ۲۱ واحد و کمک به ایجاد اشتغال برای ۴۱۹ نفر داشت و اظهار کرد: پارسال ۵ هزار پرونده به صلح یاران ارجاع شد، ضمن اینکه اکنون هزار و ۵۰۰ صلح یار در استان شناسایی شده اند.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: سال گذشته ۴۹ مکاتبه هشداری توسط سازمان بازرسی صادر شد که نتیجه آن جلوگیری از تغییر کاربری و ایجاد سو جریان به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان و وصول حقوق شهرداری به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه فعالیت ستاد دیه استان ۱۵۰ درصد رشد داشت و ۳۰۵ زندانی جرایم غیرعمد با بدهی ۱۶۹ میلیارد تومان آزاد شدند، یادآور شد: به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، پیشنهاد عفو ۱۰۹ زندانی را به قوه قضاییه دادیم که با عفو ۶۲ نفر آنان موافقت شد و پیشنهاد عفو ۴۰۰ زندانی دیگر هم برای مناسبت های بعدی داده ایم.

رئیس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه ۹۴ مکاتبه استحضاری با استاندار کردستان سال گذشته انجام شد، بیان کرد: پارسال تشکیل پرونده تخلفاتی در ادارات ۳۷ درصد رشد داشت و پرونده کیفری برای ۴۶ نفر از کارکنان ادارات صادر شد که ۲۷ نفر آنان محکومیت قطعی شامل حبس، جزای نقدی، رد مال، شلاق و انفصال از خدمت گرفتند.

حجت الاسلام حسینی گفت: در بحث اخذ حقوق دولتی از معادن، پیگیری فرار مالیاتی و مطالبات دانشگاه علوم پزشکی بوده و اقدامات بازرسی ۳.۶ میلیارد تومان اثربخشی داشته است.

کد خبر 2771841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha