تأثیر گذاری «جماعت احتمالی» در سرنوشت انتخابات با توجه به نظرسنجی ایسپا

سرویس ایلام - پژوهشگر ایلامی در خصوص نتایج موج سوم نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران "ایسپا" یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، خلیل کمربیگی در این خصوص نوشت:

نتایج موج سوم نشان می‌دهد که ۴۲/۵ درصد گفته اند که قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند این داده، با درصد احتمالیون مشارکت، به ۵۰درصد می رسد.

حدود یک سوم (۲۷/۵) نیز گفته اند به هیچ وجه در انتخابات شرکت نمی‌کنند. ۱۶/۱ درصد نیز مرددند.

با مقایسه نتایج موج دوم و سوم می توان استنباط نمود که:

۱- از درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی که گفته اند قطعا شرکت می کنند، کاسته شده است، چراکه در موج اول ۴۴/۴ درصد از شهروندان گفته بودند قطعا شرکت می‌کنند.

از طرف دیگر از تعداد کسانی که گفته‌اند که به طور قطعی در انتخابات شرکت نمی کنند نیز کاسته شده و از ۲۸/۷ به ۲۷/۱ درصد رسیده است اما همچنان درصد کسانی که گفته‌اند قطعا شرکت نمی‌کنند بالاست. 

داده ها نشان می دهد که درصد احتمالیون شرکت با افزایشی اندک همچنان در دایره احتمال باقی مانده‌اند.

به طور کلی با احتساب درصد قطعی و احتمال زیاد مشارکت، در موج اول ۵۲/۱ درصد از شهروندان گفته اند که در انتخابات به طور قطعی یا به احتمال زیاد شرکت می کنند، این در حالی است که در موج سوم این درصد به ۵۰/۲ درصد رسیده است. به بیان دیگر حدود دو درصد از میزان مشارکت کاسته شده است.

۲- نتایج نظرسنجی در خصوص آرای کاندیداها نیز به ما نشان می دهد که:

در این نظرسنجی سعید جلیلی با ۲۶/۲ درصد، مسعود پزشکیان با ۱۹/۸ درصد و محمدباقر قالیباف با ۱۹ درصد بیشترین درصد آرا را به خود اختصاص دادند. 

حدود ۱۳ درصد از کسانی که در موج دوم گفته بودند که هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای دهند، در موج سوم کم شده، که تقریبا پزشکیان نصفی از این آرا را به خود اختصاص داده است. نصف دیگر این ۱۳درصد، به جلیلی و قالیباف رسیده که سهم قالیباف اندکی بیشتر از جلیلی بوده است. سایرین تغییر محسوسی نداشته اند.

۳- مساله اصلی همچنان عدم رغبت حدود ۵۰درصد از شهروندان به مشارکت است. علاوه بر آن، حدود یک چهارم از کسانی که در انتخابات مشارکت می کنند، هنوز تصمیم نگرفته اند به کدام نامزد انتخاباتی رای دهند که جهت گیری آنـها بسیار مهم است. 

۴- اگر همین جمعه انتخابات برگزار شود و آن سه یا چهارضلعی قابل پیش بینی شکل گیرد انتخابات به دور دوم خواهد رفت. یک ضلع آن پزشکیان و ضلع دوم بستگی به چگونگی انصراف کاندیداهای موسوم به جریان اصول گرایی دارد.

۵- اگر مطابق نتایج موج دوم، ۵۰درصد این ۲۷درصدی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به کدام کاندیدا رای دهند، نصیب پزشکیان و ۵۰درصد بعدی بین قالیباف و جلیلی تقسیم شود آنگاه پزشکیان رای اول برای ورود به دور دوم را بدست خواهد آورد و بین قالیباف و جلیلی یک نفر راهی مرحله دوم خواهد شد. انصراف یا عدم انصراف یکی از این دو، تاثیر زیادی بر نتیجه نهایی نخواهد داشت و با توجه به داده‌های فعلی، انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

نکته آخر:

همه چیز به این یک هفته باقیمانده بستگی دارد. از سویی یک‌چهارم شهروندان هنوز تردید به مشارکت در انتخابات دارند و از طرف دیگر نیز حدود یک‌چهارم از کسانی‌که تصمیم به مشارکت در انتخابات دارند، تصمیم نگرفته‌اند به کدام کاندیدا رای دهند. در نهایت آنچه سرنوشت انتخابات را رقم می‌زند همین "جماعت احتمالی" هستند.

کد خبر 2771877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha