پروژه های عمرانی تحت کنترل احزاب حاکم در اقلیم کردستان

سرویس جهان- اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه با اشاره به اجرای انحصاری پروژه های عمرانی در اقلیم کردستان توسط شرکت های وابسته به دو حاکم در اقلیم کردستان، تاکید کرده است سودآوری هنگفت این پروژه ها سبب سیطره کامل حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی بر بخش ساخت و ساز در این منطقه شده است.

به گزارش کردپرس، اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه در گزارشی به کنترل انحصاری دو حزب حاکم بر بخش های مختلف اقتصادی در اقلیم کردستان پرداخته و از اجرای انحصاری پروژه های عمرانی، از جمله ساخت وساز در بخش مسکن توسط شرکت های عمرانی وابسته و یا نزدیک به این دو حزب خبر داده است.

در این گزارش، به عنوان نمونه به آغاز ساخت یک مجتمع مسکونی بزرگ در دامنه کوه مشهور گویژه در شهر سلیمانیه خبر داده است. به نوشته این اندیشکده آمریکایی، این پروژه  تنها یکی از پروژه هایی است که توسط شرکت های وابسته به دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی اجرا می شود.

بر اساس گزارش اندیشکده واشنگتن، نزدیک به دولت آمریکا، عموما اجرای پروژه های بزرگ عمرانی در اقلیم کردستان، به دلیل پیامدهای زیست محیطی که برای این منطقه دارند با مخالفت حامیان محیط زیست و فعالان اجتماعی روبرو می شود اما به دلیل این که احزاب حاکم در این منطقه همه ابزارهای رسانه ای، نظامی، سیاسی و اقتصادی را در کنترل خود دارند، این مخالفتها معمولا راه به جایی نمی برد و پروژه های مورد نظر احزاب حاکم جنبه عملی پیدا می کند.

این اندیشکده آمریکایی ادعا کرده است که پروژه های ساخت و ساز مسکن در اقلیم کردستان، بعد از صنعت نفت شاهد بیشترین سرمایه گذاری بوده و بیش از 30 درصد سرمایه گذاری در این منطقه را به خود اختصاص داده است.

واشنگتن برای خاورمیانه هشدار داده است عموما این پروژه های مسکونی برای اغنیا و ثروتمندان ساخته می شود و مناطق خوش آب و هوا برای این پروژه های اختصاص پیدا می کند که این مسئله می تواند روی محیط زیست تاثیر زیادی داشته باشد اما با توجه به سیطره همه جانبه دو حزب حاکم بر همه بخشها، فعالین اجتماعی و محیط زیست امکان جلوگیری از اجرای چنین پروژه هایی را ندارند.

کد خبر 2771913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha