پیروزی دکتر پزشکیان بسترساز افزایش سرمایه‌اجتماعی و اقتدار بین المللی ایران است

سرویس کرمانشاه _ دکتر قدرت احمدیان گفت: پیروزی دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، بسترساز افزایش سرمایه‌اجتماعی و ارتقای اقتدار بین المللی ایران برای حل مشکلات مهمی مانند تحریم‌های اقتصادی است.

این دانشیار علوم سیاسی دانشگاه رازی در گفتگو با خبرنگار کردپرس عنوان کرد: ورود دکتر پزشکیان به عرصه انتخابات و تایید صلاحیت وی، صرف نظر از نتیجه انتخابات، تا همین امروز هم توانسته به وحدت، انسجام ملی و تقویت پیوند میان ایرانیان کمک کند و همه ما شاهد این اثرگذاری‌های مثبت در فضای اجتماعی کشور هستیم.

وی ادامه داد: هنگامی که سخن از سرمایه اجتماعی به میان می‌آید، گاهی افراد به خطا تصور می‌کنند این سرمایه برای دولت است، در حالیکه سرمایه اجتماعی معطوف به وضعیت مردم است و این مردم هستند که باید به حرف‌های یکدیگر باور داشته باشند و یک اعتماد متقابل میان آن‌ها وجود داشته باشد و با هم  مدارا و تعامل داشته باشند.

دکتر احمدیان؛ جامعه ایرانی را به رنگین کمانی از اقوام، فرهنگ ها، زبان ها و مذاهب مختلف تشبیه کرد و گفت: اگر یک تعامل و گفتگوی سازنده و همراه با اعتماد و احترام میان این رنگین کمان برقرار باشد، شاهد افزایش سرمایه اجتماعی کشور خواهیم بود و در نقطه مقابل افزایش اختلافات قومی، فرهنگی و زبانی موجب زوال سرمایه های اجتماعی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به‌ این‌ مقدمات، معتقدم ورود فردی مانند دکتر پزشکیان به عنوان یک چهره ملی قابل قبول که سوابق درخشانی در زمینه پاکدستی، صداقت، خانواده دوستی، کارآمدی، پایبندی به تخصص، وفادار به عهد می باشد و در کنار این‌ها از یک تیم کاری خوب و فراجناحی و بابرنامه برخودار است، می تواند به افزایش سرمایه اجتماعی و توسعه و پیشرفت ایران کمک کند.

این صاحب‌نظر حوزه علوم سیاسی انتخاب فردی با ویژگی های ممتاز دکتر پزشکیان را تقویت کننده همبستگی اجتماعی و همگرایی میان اقوام و پاره‌های مختلف زبانی و قومی در ایران دانست و گفت:  معتقدم قدرت‌های بزرگ و بیگانگان به دلایل مختلف دوست نداشته و ندارند ایران به یک کشور توسعه یافته و مقتدر تبدیل شود و آن ها طی این سال‌ها به شکل مداوم تلاش کرده‌اند از شکل گیری تعامل، همگرایی و اعتماد متقابل میان این پاره‌های هویتی، اجتماعی، قومیتی و زبانی در جامعه ایرانی جلوگیری کنند و آن‌ها همفکر، همزبان و همراه نشوند.

وی یادآور شد: بخشی از این فشارها در قالب تحریم‌ها به جامعه ایرانی وارد می‌شوند و البته بخشی هم ریشه در ناکارآمدی ها و سوءمدیریت های داخلی دارد و این دو به همدلی میان ایرانیان لطمه زده است و در این شرایط حضور دکتر پزشکیان می تواند  این پاره های هویتی، قومی و زبانی را به هم نزدیک کرده و به تقویت سرمایه اجتماعی کمک کند. البته ما این ایرانیان در طول تاریخ هیچ گاه از هم فاصله نداشته‌ایم ولی گاهی این فشارها و سوءمدیریت های  ما در داخل  موجب دامن زدن و تشدید  اختلافات و بی اعتمادی و کمرنگ شدن وحدت ملی و بسط نوعی نفرت در داخل شده و کمی ما را نسبت به هم عصبانی کرده است.

دکتر احمدیان با اشاره به اینکه تقویت سرمایه اجتماعی به وحدت ملی و اجماع میان بخش‌های مختلف جامعه کمک می کند در ادامه گفت: دکتر پزشکیان هم معتقد است تا زمانی که َشاهد شکل‌گیری یک اجماع فراگیر در جامعه نباشیم‌؛ نمی توانیم مسائل کلان کشور  را حل کنیم و ابن اجماع ملی در واقع همان سرمایه اجتماعی است.

این دانشیار علوم سیاسی دانشگاه رازی ادامه داد: جامعه ایرانی باید به سمت اتحاد، همدلی، همداستانی، همزبانی و اعتماد متقابل گام بردارد و حول محور یک اصول مشترک برای توسعه ایران به توافق برسد و برای تحقق آن تلاش کند.

وی یادآور شد: ما برای دستیابی به توسعه و پیشرفت نیازمند وحدت ملی و اجماع نظر  و انسجام میان نخبگان هستیم و گام برداشتن در این مسیر  می تواند کشور ما را به سمت پیشرفت و آبادانی بیشتر ببرد و با افزایش اقتدار کشور در عرصه بین المللی به تامین منافع ملی و رفع تحریم ها کمک کند.

این صاحب نظر حوزه علوم سیاسی گفت: سرمایه اجتماعی در دنیای امروز بکی از ضرورت‌ها و لوازم و منابع تصمیم گیری دولت ها است و دولت ها با داشتن یک جامعه متحد، منسجم و همزبان می توانند در اجرای سیاست های خو موفق شوند و با اعتماد به نفس بالاتری در عرصه‌های بین المللی حضور پیدا کنند و در تحولات مختلف منطقه‌ای و جهانی نقش آفرینی کنند و برای تامین منافع ملی تصمیمات دقیق تر و اثرگذارتری اتخاذ کنند.

کد خبر 2772057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha