پیش بینی‌های احزاب سیاسی کردستان از میزان کرسی‌هایی که به دست خواهند آورد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ ریاست اقلیم کردستان تاریخ بیستم اکتبر سال ۲۰۲۴ را برای برگزاری انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان تعیین کرد، این بار همه احزاب سیاسی کردستان در این انتخابات شرکت خواهند کرد، از هم اکنون احزاب نظرسنجیهای محرمانه و نقطه نظرات داخلی خود را در خصوص جایگاه و تعداد کرسی‌ها و میزان آرایشان دریافت کرده‌اند. رسانه خبری دراو میدیا با مقامات اکثر احزاب سیاسی در خصوص پیش بینی آنها درباره نتایج انتخابات آینده پارلمان کردستان و تعداد کرسی‌هایی که کسب خواهند گفتگو کرده است، تعداد کرسی‌هایی که احزاب برای خود پیش بینی کرده‌اند ۱۵۰ کرسی است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، به علت انجام تمهیدات قبلی برای تاریخ دهم ماه اوت، احزاب  از جایگاه و مقدار وزنه  و جایگاه خود در جامعه آگاه شده‌اند، بدلیل این نظرسنجی‌های داخلی که انجام داده‌اند به نوعی دید روشنی نسبت به نتایج انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان و تعداد کرسی‌هایی که کسب خواهند کرد، دارند.

حزب اتحاد اسلامی کردستان

حزب اتحاد اسلامی کردستان در انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان قصد داردحدود ۱۰ کرسی به دست آورد و بر این باور هستند که آراء آنها افزایش خواهند داشت.

این حزب در انتخابات اکتبر سال ۲۰۲۱ مجلس عراق ۱۰۸ هزار رای به دست آورد و ۴ کرسی از کرسی‌های مجلس عراق را از آن خود کرد.

به گفته مقامات حزب اتحاد اسلامی کردستان که با رسانه خبری دراو میدیا گفتگو کرده‌اند در انتخابات گذشته در دهوک این حزب بیش از ۸۱ هزار رای کسب کرده‌است و معتقدند که آرای آنها در انتخابات آتی افزایش پیدا خواهند کرد و بیش از ۵ تا ۶ کرسی به دست خواهند آورد، در سلیمانیه ۳ کرسی، در حلبچه ۱ کرسی و در اربیل احتمال کسب ۱ کرسی برای آنها وجود دارد بنابراین مجموع کرسی‌های آنها به حدود ۱۰ کرسی خواهد رسید.

جنبش تغییر

جنبش تغییر در آخرین انتخابات اکتبر سال ۲۰۲۱ مجلس عراق تنها ۲۲ هزار رای به دست آورد، اما در انتخابات سال ۲۰۱۸ پارلمان کردستان ۱۸۷ هزار رای به دست آورد، این جنبش انتظار دارد در انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان ۵ کرسی کسب کنند، در سلیمانیه ۳ کرسی و در اربیل دو کرسی.

حزب جماعت عدالت کردستان

حزب جماعت عدالت کردستان در آخرین انتخابات اکتبر سال ۲۰۲۱ مجلس عراق ۶۴ هزار رای به دست آورد در حالی که تنها یک کرسی مجلس عراق را از آن خود کرد، اما در انتخابات سال ۲۰۱۸ پارلمان کردستان ۱۰۹ هزار رای و ۷ کرسی به دست آورد.  طبق گفتگوهای رسانه دراو میدیا با مقامات حزب جماعت عدالت کردستان انتظار می‌رود این حزب  در انتخابات آتی پارلمان کردستان ۶ تا ۷ کرسی کرسی را از آن خود کند، به طوری که در سلیمانیه ۳ کرسی در اربیل ۳ کرسی و در حلبچه یک کرسی را به دست آورد.

جنبش نسل نو

جنبش نسل نو در انتخابات اکتبر سال ۲۰۲۱ مجلس عراق ۲۰۴ هزار رای و در انتخابات سال ۲۰۱۸ پارلمان کردستان ۱۲۷ هزار رای کسب کرد. رسانه خبر دراو میدیا با مقامات این جنبش گفتگوکرد طبق این گفتگوهای این حزب معتقد است که آرای آنها به حدی افزایش خواهد کرد که به شگفتی انتخابات بیستم اکتبر آینده بدل خواهد شد، آنها بر این باور هستند که آرای قبلی آنها ۱۸ کرسی جذب می‌کند اما آنان چشم به ۲۵ کرسی دوخته‌اند.

جنبش نسل نو انتظار دارد یک کرسی در حلبچه و ۱۲ کرسی در سلیمانیه و ۹ کرسی در دهوک به دست آورد.

اتحادیه میهنی کردستان

حزب اتحادیه میهنی کردستان در آخرین انتخابات اکتبر سال ۲۰۲۱ مجلس عراق ۲۱۵ هزار رای به دست آورد اما در انتخابات سال ۲۰۱۸ پارلمان کردستان توانست ۳۱۹ هزار رای و ۲۱ کرسی به دست آورد، طبق گفتگوهای رسانه خبری دارو میدیا با مقامات این حزب، آنها بر این باور هستند که انتخابات آتی پارلمانی برای اتحادیه میهنی انتخابات اصلاح موازنه است و ۲۶ تا ۲۸ کرسی به دست خواهند آورد، آنها به طوری با همه حامیان و فعالان داخلی حزب و کسانی که مناصب امنیتی در اختیار دارند و ذینفع می‌باشند، کار کرده‌اند که قصد دارند در انتخابات آتی بیش از ۳۵۰ هزار رای و ۲۶ تا ۲۸ کرسی کسب کنند. به طوری که در سلیمانیه ۱۵ تا ۱۶ کرسی و در حلبچه ۱ کرسی و در اربیل ۶ تا ۷ کرسی و در دهوک نیز ۲ تا ۳ کرسی به دست آورد.

حزب دمکرات کردستان

حزب دمکرات کردستان در آخرین انتخابات اکتبر سال ۲۰۲۱ مجلس عراق ۵۷۹ هزار رای به دست آورد اما در انتخابات سال  ۲۰۱۸ پارلمان کردستان ۶۸۸ هزار رای را و ۴۵ کرسی به خود اختصاص داد، رسانه خبری دراو با برخی از مقامات این حزب گفتگو کرد، آنها عقیده دارند آرای حزب دمکرات کردستان نه تنها کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه افزایش خواهد داشت به طوری که ۴۶ تا ۴۷ کرسی را در انتخابات آینده کسب به دست خواهد آورد.

مقامات این حزب می‌گویند اجرای طرحی را به منظور کسب بیشترین آرا آغاز کرده‌اند آنها قصد دارند حامیان خود را با هم آشتی دهند، چون حزب دمکرات کردستان دارای ۷۰۰ هزار عضو و طرفدار است اگر تنها این افراد به آنها رای دهند بیش از ۴۵ کرسی به دست خواهند آورد. بنابراین حزب دمکرات انتظار دارد در سلیمانیه ۴ تا ۵ کرسی، در حلبچه ۱ کرسی و در اربیل ۱۹ تا ۲۰ کرسی و در دهوک نیز ۱۹ تا ۲۰ کرسی را از آن خود کند.

حزب موضع میهنی

جریان موضع میهنی که علی حمه صالح نماینده سابق جنبش تغییر رهبری آن را بر عهده دارد معتقد است حدود ۱۰ کرسی از کرسی‌های پارلمان کردستان را به خود اختصاص خواهد داد، زیرا مردم از احزاب حاکم کردستان رنجیده‌اند.

جبهه خلق

جبهه خلق که لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک سابق اتحادیه میهنی کردستان رهبری آن را بر عهده دارد عقیده دارد که ۱۲ تا ۱۵ کرسی پارلمانی را به دست خواهد آورد آنها چشم به آرای صداهای مخالف کردستان و پایگاه مخالف داخل حزب اتحادیه میهنی کردستان دوخته‌اند.

ائتلاف کردستان

ائتلاف کردستان از حزب شیوعی و حزب زحمتکشان کردستان و حزب سوسیال دمکرات کردستان تشکیل شده است و محمد حاج محمود رهبری این ائتلاف را بر عهده دارد، این سه حزب آرای طرفداران خود در استان سلیمانیه و حلبچه را برای حزب سوسیال دمکرات و استان اربیل را برای حزب شیوعی و استان اربیل را برای حزب زحمت کشان در نظر گرفته‌اند و در انتظار کسب دو کرسی هستند، به طوری که ۱ کرسی در سلیمانیه و ۱ کرسی در اربیل به دست آورند.

ائتلاف معاصر

ائتلاف معاصر از حزب محافظین کردستان به رهبری نجات عمر و حزب کارگران و رنج دیدگان کردستان به رهبری باپیر کامه‌لا و اتحادیه قومی دمکرات کردستان به رهبری غفور مخمور تشکیل می‌شود عبدالله حاج محمود رهبری این ائتلاف را بر عهده دارد و به ۱ کرسی اربیل چشم دوخته‌اند.

اگر شرایط احزاب و تعداد آرا و جایگاه آنها را مورد مطالعه قرار دهیم احتمال دارد تعداد کرسیهایی که احزاب برای خود در نظر گرفته‌اند و حدود ۱۵۰ کرسی می‌باشند از کل ۹۵ کرسی پارلمان تغییر کند، اما این گزارش تنها به ارائه نظرات احزاب و بدون تحلیل و بررسی شرایط فعلی و جایگاه و میزان محبوبیت آنها و بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی و معیشت شهروندان اقلیم کردستان اختصاص دارد.

کد خبر 2772225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha