بازرس کل آذربایجان غربی از عملکرد معادن طلا در تکاب انتقاد کرد

بازرس کل آذربایجان غربی از عملکرد ضعیف و مشارکت پایین معادن منطقه علی‌الخصوص معادن طلا، در ایفای تعهدات اجتماعی و نقش آفرینی در محرومیت‌زدایی و توسعه شهرستان تکاب، انتقاد کرد.

به گزارش کردپرس، روح الله محبوبی بازرس کل قضایی استان و هیات همراه، با حضور در شهرستان تکاب از پروژه‌های مختلف در حوزه راه‌های روستایی، معادن، سایت پسماند، راه‌های مواصلاتی بین شهری، مجتمع‌های گردشگری شهرستان تکاب و هم‌چنین از شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تکاب بازدید و ضمن بررسی آخرین وضعیت موجود این شرکت، از نزدیک در جریان روند امور و مراحل اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی این شهرستان قرار گرفتند.

در پی دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور  پیرامون بررسی نحوه واگذاری معدن طلای زرشوران تکاب به عنوان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه، علاوه بر بازدید میدانی از بخش‌ها و واحدهای مختلف این شرکت که با ارائه گزارش‌ها و توضیحات فنی و تخصصی لازم از سوی مدیر عامل و سایر مدیران و مسئولان مربوطه همراه بود، چندین جلسه تخصصی با ریاست بازرس کل قضایی استان تشکیل و موضوعات مربوطه از جنبه‌های مختلف مورد بحث و بررسی و پس از استماع نظرات فنی و تخصصی حضار، تصمیمات و مصوبات مهمی مورد اتخاذ و تصویب نهایی قرار گرفت.

محبوبی، با انتقاد از عملکرد ضعیف و مشارکت پایین معادن منطقه علی‌الخصوص معادن طلا، در ایفای تعهدات اجتماعی و نقش آفرینی در محرومیت‌زدایی و توسعه شهرستان تکاب، اظهار کرد: با اجرای طرح جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی به ویژه معادن طلا و ایجاد کارگاه‌ها و شهرک‌های تخصصی طلا، نقره و جواهر در منطقه، علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه می توان به رونق اقتصادی و توسعه همه‌جانبه منطقه کمک شایانی کرد.

طی این حضور دو روزه بازدیدها و جلسات مشترک متعددی برگزار و منجر به صدور دستورات و تصویب مصوبات مهمی از جمله حل مشکل تامین زمین برای احداث سایت پسماند، بررسی و کمک به رفع اختلاف بین شهرداری و شورای شهر، ارائه راهکار برای حل مشکل دفع فاضلاب مساکن مهر، کمک به رفع موانع و مشکلات تکمیل و بهره برداری از راه‌های مواصلاتی روستایی و فرعی و نیز پروژه راه اصلی تکاب به شاهیندژ و دیدار با تعدادی از سرمایه گذاران طرح‌های گردشگری و بوم گردی منطقه و مساعدت جهت حل موانع پیش روی فعالان این عرصه و... شد.

به گزارش کردپرس، تکاب با داشتن معادن غنی طلا، همچنان از فقر و محرومیت تاریخی رنج می برد و در کنار انتقادهای فراوان مردمی به عملکرد این معادن در خصوص عدم همکاری آنها در رفع محرومیت منطقه، خبری از بازگشت ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به شهرستان هم نیست و با گذشت بیش از دو سال، هنوز نتیجه پرونده معدن زرشوران تکاب در دیوان محاسبات کشور ارائه نشده است؟

پیشتر استاندار آذربایجان غربی نیز گفته بود: تکاب جزو ثروتمندترین مناطق ایران است اما از ضعیف ترین زیرساخت ها برخوردار است و انتظار می رود تا در خصوص بهره مندی مردم تکاب از عواید معدنی بازنگری جدی صورت گیرد. متاسفانه عواید مردم این شهرستان از تولید ۳۸ درصد طلا و شمش کشور، تخریب اندک زیرساخت های عمرانی و زیست محیطی است.

کد خبر 2772268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha