۱۲ کردستانی توسط فوریت های پزشکی از غرق شدگی نجات یافتند

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در ۳ ماهه نخست سال جاری، همکاران فوریت های پزشکی دانشگاه با اقدام به موقع، ۱۲ مورد نجات جان افراد غرق شده را به ثبت رسانیده اند.

به گزارش کرد پرس، حسین جعفری در جمع رسانه های کردستان، گفت: طبق گزارش های اعلام شده ۱۸ نفر در استان در ۳ ماه اول سال جاری، دچار غرق شدگی  شده اند که ۱۲ نفر از آنها با تلاش همکاران فوریت های پزشکی احیا و به جهت ادامه درمان به مراکز درمانی اعزام شده و متاسفانه مابقی که اکثرا قبل از رسیدن نیروهای اورژانس فوت شده بودند.

وی بیشترین آمار غرق شدگی را مربوط به شهرهای سنندج، کامیاران و سقز عنوان کرد و اظهار کرد: در این مدت پسرهای ۶ تا ۱۸ سال بیشترین آمار غرق شدگی را در استان داشتند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فوت ۲ کودک زیر ۵ سال در ۳ ماهه اول سال جاری بدلیل حادثه غرق شدگی خبر داد و افزود: متاسفانه این سانحه بر اثر سهل انگاری در مراقبت از کودک به علت شنا در استخر های باغات کشاورزی رخ داده است.

جعفری مهمترین عامل مرتبط با غرق شدگی را سن و جنسیت فرد دانست و ادامه داد: معمولا در گروه مردها به خصوص دوره نوجوانی به علت هیجانات این برهه و همچنین کودکان خردسال به دلیل سهل انگاری مراقبت و عدم توانایی شنا، بیشترین آمار گزارش شده را در بین غرق شدگان در استان به خود اختصاص داده اند.

وی یادآور شد: دسترسی افرادی به سدها، دریاچه ها و استخر باغات کشاورزی بیشترین آمار گزارش شده است چراکه به دلیل نبودن غریق نجات و امکان ضربه مغزی و عدم آگاهی فرد به عمق آب فرد را به کام مرگ می کشاند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: همچنین ترس و وحشت فرد از غرق شدگی حتی در آب های کم عمق، تشنج، حمله قلبی و اقدام به خودکشی از دیگر عواملی است که موجب غرق شدن فرد در آب شده است.

جعفری بر مراقبت از کودکان خردسال در هنگام بازی کنار استخر باغات کشاورزی یا حمام در وان تاکید کرد و گفت: توصیه مهم من این است که به هیچ عنوان کودکان را تنها در کنار استخر باغات، مکان های پر خطر یا وان حمام رها نکنید چراکه این سهل انگاری موجب به بار امدن یک فاجعه جبران ناپذیر خواهد شد.

کد خبر 2772334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha