دولت دمشق نباید وارد بازی‌های سیاسی دولت ترکیه شود

سرویس سوریه - «حسن کوچر» معان شورای اجرایی مدیریت خودگردان با اشاره به استفاده دولت ترکیه از همه برای منافع خود تاکید کرد که دولت دمشق نباید وارد بازی‌های سیاسی ترکیه شود زیرا که سوریه را از دست خواهد داد.

به گزارش کردپرس، «حسن کوچر» معان شورای اجرایی مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه(AANES) در مصاحبه‌ای با بیان اینکه دولت ترکیه می‌خواهد از همه برای منافع خود استفاده کند، اعلام کرد که دولت دمشق نباید وارد بازی‌های سیاسی ترکیه شود و باید بداند که اگر با ترکیه ائتلافی برقرار کند، سوریه را از دست خواهد داد و اما اگر خواستار توافق یا گفتگوهای سیاسی باشد در آن صورت ما نیز آماده مذاکره‌ایم.

به نوشته آژانس خبری هاوار، «حسن کوچر» معاون شورای اجرایی AANES در مورد اظهارات دولت دمشق و دولت ترکیه، دیدارهای ادعایی بین آنها و اعتراضات در سرزمین‌های تحت تصرف ترکیه صحبت کرد.

حسن کوچر با یادآوری اینکه از ابتدای بحران در سوریه، دولت ترکیه نظام حاکم را مقصر دانسته و «بشار اسد» را دیکتاتور معرفی کرده، اعلام کرد: «هدف از سخنان ترکیه این بود که اپوزوسیون سوریه را به سمت خود بکشاند، آنها را سازماندهی کند و با استفاده از آنها در سوریه مداخله کند. ترکیه از شبه‌نظامیانی مانند داعش و جبهه‌النصره برای بدتر کردن وضعیت سوریه استفاده کرد.»

«حسن کوچر» تاکید کرد که مردم شمال و شرق سوریه با شکست همه حملات از سوریه دفاع کردند و اگر مقاومت این مردم نبود، از حکومت سوریه نیز محافظت نمی‌شد. پس از شکست داعش، دولت ترکیه به صورت مستقیم آغاز به مداخله کرد و عفرین، سره‌کانی و گره‌سپی را اشغال کرد.

«حسن کوچر» با اشاره به اینکه با وجود خارج کردن مسیر اعتراضات مردم سوریه را از مسیر اصلی خود توسط ترکیه، این دولت به همه پروژه‌های خود دست نیافته و سپس سیاست خود را اکنون ۸۰٪ تغییر داده و  می‌خواهد پروژه‌های خود را از طریق دولت دمشق اجرا کند، افزود: « ترکیه می‌خواهد دولت دمشق را به سمت خود متمایل کرده و آن را فریب دهد و خطاب به دولت دمشق می‌گوید; ما موافق تمامیت ارضی خاک سوریه هستیم و باید متحد شویم تا با شمال و شرق سوریه بجنگیم و هر آنچه شما بخواهید انجام می‌دهیم.»

«حسن کوچر» در ادامه با بیان اینکه از ابتدا به نیروهای اپوزوسیون در مورد بازی‌های دولت ترکیه هشدار داده بودند اما به این هشدار گوش داده نشده بود، ادامه داد: «از ابتدا به مردمی که امروز علیه دولت ترکیه در سرزمین‌های اشغالی قیام می‌کنند، گفتیم که ترکیه از شما استفاده خواهد کرد، هیچ کس مانند ما دولت ترکیه را نمی‌شناسد. اگر سوری هستید بیایید با هم مسائل خود را حل کنیم. گول توطئه ترکیه را نخورید، ترکیه از شما برای منافع خود استفاده می‌کند. آنها قانع نشدند، اما آنچه ما گفتیم امروز به حقیقت پیوست. دولت ترکیه آنها را مسخره کرد. آنها خیانتی را که دولت ترکیه به آنها کرد دیدند و به همین دلیل در همه شهرها اعتراض کردند.»

کوچر همچنین با اشاره به اینکه نگرش اولیه دولت دمشق نسبت به مواضع ترکیه خوب و میهنی بود، افزود: « گفتند اگر ترکیه سوریه را ترک نکند، ما  مذاکره نخواهیم کرد. این موضع روشنی بود، اما اگر این موضع ادامه پیدا نکند، به سوریه آسیب می‌رساند. اگر با دولت ترکیه توافق کنند، ترکیه اشغال سوریه را توجیه خواهد کرد.»

«حسن کوچر» تاکید کرد که به عنوان AANES امیدوار است دمشق با آنکارا توافق نکند و با این سخنان به خطرات توافق دو دولت اشاره کرد: «همانطور که اپوزوسیون شکست خوردند، سوریه نیز شکست خواهد خورد. دیروز بشار را دیکتاتور خطاب می‌کردند و امروز خواستارگفتگو با وی هستند. آنها می‌خواهند دمشق را در خط مقدم جنگ علیه کردها و نیروهای دموکراتیک قرار دهند. هدف ترکیه استفاده از توافق برای حمله به شمال و شرق سوریه است. در چنین شرایطی چیزی از سوریه باقی نمی‌ماند. دمشق باید درک کند که سوریه به سمت یک تجزیه بزرگ پیش خواهد رفت. ترکیه تلاش می‌کند با عراق و سوریه ائتلاف کند و آنها را در این پروژه مشارکت دهد. اگر دو کشور با دولت ترکیه توافق کنند، هر دو کشور نابود خواهند شد. به نظرمی‌رسد توافقی بین دمشق و آنکارا صورت گرفته اما در چه سطحی مشخص نیست. قبل از این هم در سطح امنیتی روابط داشتند و جلساتی داشتند.»

کوچر یادآور شد که آنها در آوریل ۲۰۲۳ بیانیه‌ای را برای راه‌حل بحران سوریه صادر کردند و اکنون در حال کار روی آن هستند و بر اساس این راه‌حل مردم سوریخ می‌توانند مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را با هم حل کنند و افزود: «ما ارتباط خود را با دمشق قطع نکرده‌ایم اما دمشق باید استفاده از رویکردهای مانند خطرناک بودن AANES را متوقف کند. ما نه تهدید و نه دشمن سوریه هستیم. ما سوریه را خواهیم ساخت و با کمک ارتش سوریه می‌توانیم شهرهای اشغالی را نجات دهیم. دولت دمشق باید بداند که اگر با ترکیه ائتلاف متقابل ایجاد کند، مردم شمال و شرق سوریه مقاومت خواهند کرد و اگر خواستار گفتگو باشد، ما نیز آماده ایم.»

حسن کوچر در پایان اظهارات خود گفت که دولت ترکیه همه نقاط سوریه را ویران کرده است، بنابراین همه مردم سوریه باید در برابر نقشه‌های آن موضع بگیرند.

کد خبر 2772399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha