شاخوان عبدالله: روابط اربیل و بغداد پس از سفر مسعود بارزانی وارد فصل جدیدی خواهد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- معاون رئیس پارلمان عراق بیان کرد: سفر مسعود بارزانی به بغداد به منظور حل و فصل چند موضوع مهم انجام شد، تمامی سران و احزاب سیاسی عراق نیز این سفر را مهم و ارزشمند وصف کرده‌اند. نامبرده افزود که روابط اربیل و بغداد پس از سفر مسعود بارزانی وارد فصل جدیدی خواهد شد.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان 24، شاخوان عبدالله، معاون رئیس پارلمان عراق گفت که سفر مسعود بارزانی پس از ارسال چندین دعوتنامه از سوی احزاب و جریان های سیاسی صورت گرفت. مسعود بارزانی زمانی که دید فضای مساعدی وجود دارد و مذاکرات پیشرفت خوبی داشته و گام های عملی برای حل مشکلات برداشته شده است، دعوت آنها را پذیرفت.

معاون رئیس پارلمان عراق همچنین بیان کرد که اختلافات و تنشهای گذشته اقتضا می‌کرد که آقای بارزانی برای حل و فصل مسائل در بغداد حضو یابد. تمامی احزاب سیاسی و سران دولت عراق و رسانه های عربی سفر ایشان را مهم و ارزشمند توصیف کرده‌اند.

نامبرده درخصوص تعیین رئیس جدید پارلمان عراق اشاره کرد که سنی های عراق بسیار به حاشیه رانده شده‌اند و به کسی نیاز دارند که آنها را گرد هم آورد، آقای مسعود بارزانی تمام جریان‌های متعارض اهل سنت را گردهم آورده و گفت: شما باید اختلافات داخلی خود را رفع کنید، متحد باشید و در تعیین شخص مطلوب برای پست ریاست پارلمان یکصدا باشید.

وی همچنین تأکید کرد: «سفر مسعود بارزانی به بغداد واکنش هایی در پی داشته و امری عادی نبوده است، مسعود بارزانی همچنین به تمامی اتهامات و سناریوهایی که برای اقلیم کردستان ترسیم شده بود پاسخ داد. شاخوان عبدالله می‌گوید که برخی جریان های سیاسی تازه تأسیس در عراق که تاکنون با ایشان دیداری نداشته اند، این بار در دیدار با ایشان شهادت دادند که مسعود بارزانی همان شخصیت سیاسی است که می‌تواند مانند یک برادر بزرگ تر در عراق حضور داشته باشد و تمامی مشکلات را حل و فصل کند».

معاون رئیس پارلمان عراق در ادامه اظهاراتش تصریح کرد که سفیران کشورها در عراق بسیار به جناب بارزانی امیدوار بودند که برخی مسائل را با احزاب سیاسی عراق درمیان بگذارد و همه آنها منتظر اقدامات ایشان بودند.

شاخوان عبدالله درباره مشکلات میان اربیل و بغداد اضافه کرد: «وی جریان دیدار های خود با سران احزاب سیاسی و مقامات دولتی به اختلافات میان اربیل و بغداد پرداخت و تأکید کرد که اگر قانون اساسی را مبنا قرار می‌دادیم بسیاری از مشکلات رفع می‌شدند».

وی اشاره می‌کند: «روابط اربیل و بغداد پس از سفر مسعود بارزانی وارد فصل جدیدی می‌شود و روبه بهبود خواهد رفت».

شایان ذکر است روز چهارشنبه 3 ژوئیه 2024، مسعود بارزانی به همراه یک هیئت عالی رتبه اقلیم کردستان وارد بغداد شد و ظرف دو روز نشست های متعدد مهم و تعیین کننده ای با سودانی نخست وزیر عراق و اکثر رهبران سنی و اهل تشیع عراق داشت.

اوضاع سیاسی داخلی و منطقه‌ای، مسئله حضور نیروهای ائتلاف در عراق، موضوع نفت، بودجه، اعتبارات مالی اقلیم کردستان، نحوه انتخابات ریاست پارلمان، صادرات نفت اقلیم کردستان و برخی موضوعات دیگر از محورهای گفتگوی مسعود بارزانی با مقامات سیاسی عراق بود.

کد خبر 2772562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha