پیشروی ترکیه در عمق خاک اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس تازه ترین ارزیابی ها از تحرکات نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق، ارتش ترکیه، در دو هفته گذشته 15 کیلومتر در خاک اقلیم کردستان عراق پیشروی کرده است.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه که در بهار گذشته قول یک عملیات بزرگ نظامی، علیه پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان را داده بود، بر اساس گزارش برخی نهادهای مستقل 15 کیلومتر دیگر در خاک اقلیم کردستان عراق پیشروی کرده است. این در حالی است که مقامات دولت اقلیم کردستان عراق تاکنون کوچکترین واکنشی به اقدامات نظامی جدید ترکیه نداشته اند.

جامعه تیم های صلحبان یا سی پی تی، یک موسسه مستقل آمریکایی، در تازه ترین گزارش خود که در صفحه ایکس این موسسه منتشر شده، از پیشروی بیشتر ارتش ترکیه در شمال اقلیم کردستان عراق و ایجاد 7 پایگاه نظامی جدید خبر داده است.

 این موسسه هشدار داده است در صورت ادامه عملیات نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق، ممکن است بیش از 600 روستای این منطقه از سکنه خالی شود.

سی پی تی همچنین از افزایش قابل ملاحظه حملات هوایی و زمینی ارتش ترکیه در سال 2024 خبر داده است. ارتش ترکیه در شش ماه گذشته نزدیک به 1100 حمله در اقلیم کردستان انجام داده است. این در حالی است که ترکیه در سال 2023 حدود 1500 حمله در خاک اقلیم کردستان انجام داده بود.

نشریه نیوعرب نیز از پیشروی نیروهای نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان خبر داده است. برخی نمایندگان حزب دموکرات کردستان عراق- که مناطق تحت اشغال ترکیه در حوزه و قلمروی این حزب قرار دارد- در پارلمان عراق، به بهانه تعطیلات تابستانی پارلمان عراق، از عدم داشتن اطلاعات کافی در این خصوص  خبر داده و درباره چرایی سکوت دولت اقلیم کردستان و حزب دموکرات اظهارنظر نکرده اند. بر اساس خبر نیوعرب، برخی مقامات دولت عراق نیز تمایلی به بیان اظهارات شفاف پیرامون موضع دولت عراق در این باره ابراز نکرده اند.

خبرگزاری شفق نیوز، نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق نیز پیشروی ترکیه در خاک اقلیم کردستان و تاسیس پایگاههای جدید در این منطقه را تایید کرده است.

این خبرگزاری اشاره کرده است که پیشروی ارتش ترکیه در خاک عراق در سال 2019 بر اساس توافق غیررسمی میان دولت اقلیم کردستان و دولت ترکیه صورت گرفته است اما سطح پیشرویها در سال های اخیر گسترده تر شده است. بر اساس گزارش این خبرگزاری، بین 5000 تا 10000 نیروی نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان مستقر شده و همچنین ماشین آلات سنگین نظامی و غیرنظامی ارتش ترکیه که با هدف فراهم کردن دسترسی ارتش ترکیه به مناطق سوق الجیشی و استراتژیک کوهستانی به شهرستان آمیدی منتقل شده، در حال ایجاد جاده های دسترسی بیشتر و پایگاههای نظامی جدید هستند.

بر اساس گزارش قبلی موسسه سی پی تی آمریکا، ترکیه قصد دارد بلندی های گاره و حفتانین در استان دهوک را به تصرف خود در آورد که در این صورت، دولت اقلیم کردستان عراق کنترل بیش از 75 درصد خاک از استان دهوک را از دست خواهد داد.

کد خبر 2772592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha