به منظور تجدیدنظر در تصمیم دولت عراق برای بستن اردوگاه‌های آوارگان در اقلیم کردستان هیئت ویژه تشکیل می‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، از تشکیل یک هیئت سه‌جانبه به منظور تجدیدنظر در تصمیم دولت عراق برای بستن اردوگاه‌های آوارگان در اقلیم خبر داد.

به گزارش کردپرس بە نقل از کردستان24، ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، روز دوشنبه ٨ جولای، در اظهاراتی رسانه‌ای اعلام کرد که یک هیئت متشکل از نمایندگان دولت‌های اقلیم کردستان، عراق و سازمان ملل متحد، در تصمیم عراق برای بستن اردوگاه‌های آوارگان در اقلیم کردستان، تجدیدنظر می‌کند.


وی افزود که وزارت مهاجرت عراق در اتخاذ این تصمیم با دولت اقلیم کردستان، سازمان ملل و خود آوارگان، مشورت نکرده و این موجب نگرانی شده است. "از طرفی دیگر هیچ گونه زمینه‌سازی برای بازگشت آوارگان انجام نشده است."

همچنین تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان خواستار بازگشت سربلندانه و داوطلبانه آوارگان مقیم اردوگاه‌های اقلیم کردستان به زادگاه خود است و این را به طور رسمی به دفتر نخست وزیر فعلی عراق، اعلام کرده‌اند و تشکیل هیئت تجدیدنظر پس از آن مطرح شده است.

وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، گفت که دولت اقلیم برای هیئت یاد شده، تسهیلات لازم را فراهم می‌کند تا بتواند در اسرع وقت کارهای خود را آغاز کند. به طوری که بهترین راه حل را برای بازگشت داوطلبانه آوارگان پیدا کند.

در اقلیم کردستان ٩٠٠ هزار و ٤٦٧ پناهنده و آواره مقیم هستند. در سال ٢٠٢٣ دو هزار و ٩٧ پناهنده به کشور خود بازگشته و سه‌هزار و ٣٨٩ پناهنده دیگر وارد اقلیم کردستان شده‌اند.

بر پایه آمارهای اعلام شده ٨٠ درصد هزینه نگهداری پناهنده و آوارگان بر عهده دولت اقلیم کردستان است که برابر است با حدود ٨٤٢ میلیون دلار در سال.

دولت اقلیم کردستان، ٥٣ مدرسه به دانش‌آموزان پناهنده اختصاص داده که تعداد آنها ٤٠ هزار و ٤١٠ نفر است.

کد خبر 2772629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha