دلایل رویکرد آشتی جویانه اردوغان نسبت به سوریه

سرویس جهان- بنیاد دفاع از دموکراسیها علت تمایل رئیس جمهور ترکیه برای ترمیم رابطه با دولت سوریه را شکست کامل سیاست های او در قبال دمشق دانسته است.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در ماههای اخیر تمایل خود را برای برقراری رابطه با دولت سوریه اعلام کرده، ابراز امیدواری کرده است با بشار اسد، رییس جمهور سوریه دیدار کند.

 بنیاد دفاع از دموکراسیها در آمریکا، با یادآوری این که رجب طیب اردوغان یک دهه پیش با حمایت از شورشیان ارتش آزاد امیدوار بود دولت سوریه را ساقط کند، نوشت: او اکنون به دنبال آشتی با بشار اسد است.

این اندیشکده تغییر رویکرد اردوغان در قبال سوریه را ناشی از شکست سیاست های اردوغان در مورد سوریه و تلاش برای بازگرداندن آوارگان به سوریه دانسته است.

 بنیاد دفاع از دموکراسی ها با اشاره به این که ترکیه هم با دولت سوریه و هم با کردهای این کشور رفتار خصمانه داشته، تاکید کرده است استفاده ترکیه از شورشیان سوریه در مقابل کردها نشانه ناامیدی اردوغان از ساقط کردن دولت مرکزی سوریه بود و تلاش کرد حداقل، از شکل گیری حکمرانی کردی در شمال سوریه جلوگیری کند.

بر اساس تحلیل این اندیشکده، ترکیه می خواهد با عادی سازی روابط با دمشق زمینه را برای بازگرداندن میلیونها آواره سوری از کشورش فراهم کند اما از طرفی، ممکن است دمشق بخواهد در ازای آشتی، خواستار خروج نیروهای ترکیه از سوریه شود. این مسئله می تواند به استفاده کردهای سوریه از خلا ناشی از خروج نیروهای ترکیه منجر شود که خوشایند آنکارا نیست.

کد خبر 2772661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha