مسعود بارزانی در سفر اخیرش بە بغداد بە دنبال چە بود؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دکتر غالب محمد نمایندۀ پیشین جنبش تغییر در مجلس نمایندگان عراق، در اظهاراتی بە اهداف و ابعاد سفر اخیر مسعود بارزانی پرداخت و معتقد است سه هدف اصلی این سفر عبارت بود از: بە تعویق انداختن مجدد انتخابات پارلمان کردستان، اقناع جریانهای عراقی در مورد حملات اخیر ترکیە بە خاک اقلیم کردستان و حل و فصل کردن مشکلات حزب دمکرات کردستان در شورای استانی نینوا.

بە گزارش کردپرس مسعود بارزانی در دومین سفر خود شش سال پس از برگزاری رفراندوم استقال اقلیم کردستان بە بغداد رفت تا دربارۀ برخی از مهم ترین مسایل صحنۀ سیاسی عراق، با مسئولان و جریانهای عراقی دیدار و گفتگو کند.

غالب محمد نمایندۀ سابق پارلمان عراق از فراکسیون جنبش تغییر در گفتگو با کردپرس دربارۀ اهداف سفر اخیر مسعود بارزانی بە بغداد گفت: مسعود بارزانی از سال 2017 و پس از برگزاری رفراندوم، برای بار دوم بە بغداد سفر کردە است. اهداف اصلی سفر اخیر بارزانی را می‌توان در سە محور دستە‌بندی کرد.

این نمایندۀ سابق مجلس نمانیدگان عراق افزود: هدف نخست مسعود بارزانی در سفر بە بغداد این بود کە جریانهای عراقی را متقاعد سازد تا از طریق برگزاری انتخابات پیش از موعد مجلس نمایندگان عراق، انتخابات پارلمان کردستان را بار دیگر به تعویق بیاندازد. اما غیر از نوری مالکی هیچ فرد یا جریان دیگری با این پیشنهاد موافقت نکرد.

وی دربارۀ هدف دوم مسعود بارزانی از سفر به بغداد، به کردپرس گفت: هدف دوم بارزانی آن بود که به جریانهای عراقی القا کند که تهاجمات ترکیه در خاک عراق و اقلیم کردستان تنها به موضوع پ.ک.ک ارتباط دارد و هیچ تأثیری بر امنیت ملی عراق نخواهد داشت. اما اکثر طرفهای عراقی این موضوع را رد کرده و هشدار داده اند که اکنون 75 درصد خاک دهوک به تصرف ترکیه درآمده و اگر کوهستان گاره را تصرف کند تمامی دهوک در اختیار ترکیه قرار خواهد گرفت.

غالب محمد تصریح کرد: هدف سوم مسعود بارزانی از سفر به بغداد آن بود که مشکلات حزبش در شورای استانی نینوا را حل و فصل کند. بارزانی از عملکرد رایان کلدانی و دیگر طرفهای شورای استانی نینوا شکوه کرده است این در حالی است که جریانهای سهیم در شورای استانی نینوا بر اساس قانون شورای استانی، حدنصاب را کامل کرده و شورای استانی نینوا را تشکیل داده‌اند.

کد خبر 2772674

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha