سالانه ۱۰ هزار تن گیلاس از آذربایجان غربی صادر می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ٨تا ۱۰ هزار تن از گیلاس تولیدی در استان علاوه برتامین نیاز داخلی همه ساله به کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه صادر می ‌شود.

به گزارش کردپرس، خسرو شهبازی افزود: پیش‌بینی می شود که امسال ۲۸ هزار تن گیلاس از باغات آذربایجان‌غربی برداشت و روانه بازار های مصرف داخلی و خارجی شود.

شهبازی اظهار کرد: این استان با دارا بودن بیش از ۱۲۶ هزار هکتار باغ از انواع درختان میوه هسته دار، دانه دار و دانه ریز و گلخانه ای با تولید بیش از۱.۹ میلیون تن انواع میوه علاوه برتامین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استانها و کشورها نیز از انواع محصولات تولیدی صادر می کند.

او با بیان اینکه این استان دارای سه هزار و ۹۰۰ هکتار باغ گیلاس است، اضافه کرد: از این مساحت سه هزار و ۷۰۰ هکتار بارور و مابقی غیرباور بوده که پیش بینی می شود امسال بیش از ۲۸ هزار تن گیلاس از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود.

شهبازی ادامه داد: درخت گیلاس از جمله درختان میوه مناطق معتدله و سرد به شمار رفته و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

او بیان کرد: عمده شهرستان های تولید کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام سفید رضائیه و صورتی لواسان نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

شهبازی در پایان گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغ های سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کمی وکیفی محصول را رقم زد.

کد خبر 2772701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha