حزب دمکرات کردستان مانع اصلی بازگشت آوارگان به مناطق خود است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو سابق مجلس نمایندگان عراق از فراکسیون جنبش تغییر در گفتگو با کردپرس تأکید کرد که حزب دمکرات کردستان مانع اصلی بازگشت آوارگان اقلیم کردستان به مناطقشان است زیرا در زمینۀ افزایش آرا، کسب کرسی و دریافت کمکهای مالی از آنها بهره میگیرد.

غالب محمد عضو سابق مجلس نمایندگان عراق از فراکسیون جنبش تغییر در گفتگو با کردپرس ضمن تأکید بر این که حزب دمکرات کردستان مانع اصلی بازگشت آوارگان اقلیم کردستان به مناطقشان است، تصریح کرد: در شنگال و کمپهای دیگر، از جمله کمپ کردهای ایزدی، آوارگانی مستقر هستند که حزب دمکرات کردستان در کسب رأی و افزایش کرسیهای خود از آنان بهره می برد.

نمایندۀ سابق جنبش تغییر در پارلمان عراق افزود: در مورد آوارگان عرب نیز به همین منوال است. حزب دمکرات کردستان به آوارگان عرب القا می‌کند که به جریانی در میان اعراب سنی رأی دهند که تحت تأثیر و نفوذ ترکیه و حزب دمکرات کردستان هستند. از سوی دیگر، مبالغی را در قالب کمک هزینه مصارف آوارگان دریافت می‌کنند و همکاریهایی از سوی سازمان ملل، عراق و نهادهای بین المللی نیز به آنان می‌رسد. همچنین حزب دمکرات کردستان و افراد نزدیک به خانوادۀ بارزانی، صاحب شرکت‌هایی هستند که مواد خوراکی و اقلام ضروری را به آوارگان می‌فروشند.

وی با تأکید بر این که دولت اقلیم کردستان و به طور مشخص، حزب دمکرات کردستان مانع بازگشت آوارگان به مناطق خود هستند به کردپرس گفت: اقلیم کردستان قادر به تأمین برق مصرفی شهروندان نیست، اربیل قادر به تأمین آب شرب شهروندان نیست، در تأمین گاز و مواد نفتی مورد نیاز مصرف شهروندان ناتوان است اما مانع بازگشت آوارگان به مناطق خودشان می‌شود. عراق صراحتاً اعلام کرده است که این آوارگان را تحویل خواهد گرفت اما دولت اقلیم کردستان از بازگشت آوارگان ممانعت می‌کند.

غالب محمد در پایان تصریح کرد: ما در هیچ کشوری شاهد نیستیم که دولت مانع بازگشت آوارگان باشد. هر کشوری هر اندازه هم که دارای دمکراسی باشد، تلاش می‌کند که اگر آواره‌ای در خاکش وجود داشته باشد آنها را به مناطق و کشور خودشان بازگرداند. اروپا که ظاهراً مهد دمکراسی است موافق ورود پناهندگان و آوارگان نیست. با این وجود حزب دمکرات کردستان عکس این قضیه عمل می‌کند.

شایان ذکر است تعداد آوارگان در اقلیم کردستان قریب به 157 هزار نفر است که در 23 کمپ و اردوگاه در سراسر اقلیم کردستان استقرار یافته‌اند. دولت فدرال عراق در چند هفتۀ گذشته تصمیم گرفت که این آوارگان به زادگاههای خود بازگردند. دولت اقلیم کردستان معتقد است که هنوز زمینۀ مناسب برای بازگشت آوارگان فراهم نشده و بازگشت این آوارگان مستلزم زمینه‌سازی شایسته برای آنان است. مخالفت دولت اقلیم کردستان با بازگشت آوارگان در حالی است که بیش از 80 درصد هزینه‌های آنان بر عهدۀ دولت اقلیم کردستان است و سالانه مستلزم صرف بودجه‌ای بالغ بر 800 میلیون دلار است.

کد خبر 2772733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha