برف و سمفونی ابری؛ طغیان واقع گرایانه ترس

سریس فرهنگ و هنر- «برف و سمفونی ابری» مجموعه داستانی است از «پیمان اسماعیلی» که روایت هایی دارد با درون مایه ترس و وهم از زندگی اجتماعی و عامیانه مردم.

به گزارش خبرنگار کردپرس، «برای هر کسی راهی هست قبل از اینکه بمیرد». این برداشتی است از کتاب «برف و سمفونی ابری»؛ مجموعه داستانی جذاب به قلم «پیمان اسماعیلی» نویسنده کرمانشاهی.

کتاب «برف و سمفونی ابری» دنیایی را می‌سازد که هر خواننده‌ ای را از ابتدا تا انتها میخکوب می کند. توان نویسنده در تصویرسازی و ساخت دیالوگ شخصیت‌ ها بی ‌نظیر است. او اجازه می‌ دهد خواننده تصویر بسازد و در حینی که او را در دنیای تصویری ذهنش رها می کند، راه خروج را به او نشان نمی ‌دهد.

کتاب مجموعه ای از ۷ داستان کوتاه است با این عناوین «میان حفره های خالی، مرض حیوان، لحظات یازده گانه سلیمان، مردگان، یک هفته خواب کامل، یک تکه شازده در تاریکی و گرای پنجاه و پنج»؛ داستان ها اصولاً در غرب کشور اتفاق می افتند و فضاسازی هم بر اساس برف و سرماست. داستان ها روی مرز رئال حرکت می کنند و به صورت کامل در فضای رئال واقع نشده اند. سایه ترس، وهم و خرافات بر داستان ها سایه افکنده. در حقیقت وقتی مخاطب کتاب را می خواند وارد یک فضای پر رمز و ترسناک می شود جایی که بین مرده ها و زنده ها معلق و یک جور وحشت خاص را احساس می کند، آن هم میان برف و سرما.

نکته‌ بسیار جذابی که این مجموعه را از یک داستان روایی ساده متمایز می کند این است که هر یک از داستان ‌ها زاویه دید و روایت خاص خود را دارند. از دیگر ویژگیهای این کتاب شخصیت ‌پردازی داستان‌ های آن است؛ شخصیت پردازی از طریق دیالوگ‌ کاراکترها و واکنش ‌های آنان در حوادث صورت می ‌گیرد. هیچ شخصیتی توصیف نمی‌شود و حتی اکثر شخصیت ‌ها گنگ و ناشناخته باقی می ‌مانند. سبک کلی داستان‌ ها هم این نوع از ناشناختگی را تشدید می ‌کند. مخاطب در طول هر داستان با ماجرایی جدید روبرو می ‌شود که او را متحیر می ‌سازد و شخصیت ‌هایی را می‌ شناسد که تا به حال در داستان دیگری ندیده است.

عنصر اصلی مجموعه داستان‌ برف و سمفونی ابری را می ‌توان ترس دانست؛ اما نه ترس ملموس و محسوس. ترسی که در لایه های زیرین متن وجود دارد. این ترس گاهی در وجود شخصیت است و گاهی در وجود مخاطب رخنه می کند. ترس گاهی از عنصری ناشناخته در داستان سرچشمه می ‌گیرد و گاهی به طور واضح دیده می ‌شود و شخصیت ‌ها را وحشت ‌زده می‌کند. گاهی فقط دیالوگ و جمله ای عجیب ترس شدیدی برای شخصیت ‌ها ایجاد می ‌کند که همان جمله مخاطب را هم به فکر فرو می ‌برد. در نهایت، می‌ توان گفت که نویسنده به خوبی مفهوم ترس را شناخته و آن را در داستان ‌های عامیانه پیدا کرده و به عنوان یک تجربه‌ جدید به خوانندگان کتابش نشان داده است.

«کتاب برف و سمفونی ابری» توسط نشر چشمه منتشر و چندین بار تجدید چاپ شده و تاکنون هم برنده چندین جایزه ادبی و نویسندگی از جمله «جایزه روزی روزگاری، مهرگان، گلشیری و منتقدان و نویسندگان مطبوعات» شده است.   این کتاب به تمامی علاقه مندان کتاب های داستانی با درون مایه ترس در زندگی عامیانه توصیه می شود. /

کد خبر 2772788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha