اقلیم کردستان عراق رغبتی برای از سرگیری صادرات نفت ندارد

برخی نشریات تخصصی نفت با اشاره به اینکه در اقلیم کردستان، هم اکنون به اندازه دوران صادرات نفت خام به ترکیه، از راه قاچاق درآمد وجود دارد، از عدم رغبت برای صادرات قانونی آن از راه ترکیه خبر داده اند.

بر اساس گزارشات منتشر شده در رسانه های مختلف، تولید نفت خام در اقلیم کردستان عراق در حال حاضر به 400 هزار بشکه نزدیک شده اما بیش از نیمی از آن به صورت قاچاق و به قیمت ارزان منتقل می شود.
به نظر می رسد با این که قیمت جهانی نفت خام بیش از 80 دلار است، نفت اقلیم کردستان که از طریق ترکیه به بازارهای جهانی منتقل می شد، به قیمت هر بشکه کمتر از 40 دلار فروخته می شود.
اقلیم کردستان عراق تا پیش از مارس  2023 که صادرات نفت آن از طریق ترکیه قطع شد، روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت خام صادر می کرد و امروز نیز تولید نفت خام در حال نزدیک شدن به رکورد زمان صادرات رسمی آن است با این تفاوت که هیچ کس نمی داند درآمد نفت قاچاق شده به جیب چه کسی می رود.
با مقایسه قیمت فروش قاچاقی نفت اقلیم کردستان به کمتر از 40 دلار و نیز درآمد حاصل از فروش نفت خام به صورت رسمی که طبق گزارش شرکت بین المللی دیلویت 38 دلار عنوان شده، به نظر می رسد که در دوران قاچاق نفت خام این منطقه نیز درآمد اقلیم کردستان از فروش نفت تفاوت چندانی با دوران صدور رسمی نداشته و دولت اقلیم کردستان نیز حاضر به اظهارنظر در خصوص قاچاق نفت و درآمدهای آن نیست.

کد خبر 2772848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha