۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
پرفسور «هیرش امینی» درگذشت

«هیرش امینی»، استاد اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی دانشکده پزشکی مونت سینای نیویورک آمریکا بعد از تحمل یک دوره یکساله بیماری سرطان درگذشت.

به گزارش کردپرس،  دکتر «هیرش امینی» در شهر سردشت در استان آذربایجان غربی به دنیا آمد. ٣ساله بود که در بمباران شیمیایی سردشت، پدرش را از دست داد. او کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران و دکترای اپیدمیولوژی(همه‌گیرشناسی) را در سویس دریافت کرد و فوق دکتری را در همین رشته از دانشگاه هاروارد سپری کرد.

پس از آن در دانشگاه کپنهاگ دانمارک تدریس کرد و از مدتی پیش برای تدریس به نیویورک برگشت اما متاسفانه گرفتار بیماری سرطان شد و بعد از تحمل یک دوره یکساله بیماری سرطان در روزهای اخیر در سن چهل سالگی در نیویورک درگذشت.

دکتر امینی، نتایج پژوهش‌های خود را در ۶۰ مقاله مطرح علمی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسانده بود و در سال ۱۳۹۹ به خاطر تحقیقات علمی‌اش در زمینه همه‌گیرشناسی(epidemiology) و چگونگی تاثیرات دراز مدت ذرات فوق‌العاده ریز بر ایجاد مرگ و بیماری برنده جایزه روزنبلت متعلق به انستیتوی عوامل سلامت (EHI) شد.

امینی، نوامبر سال گذشته، در صفحه شخصی اینستاگرامش، از ابتلا به یک نوع سرطان نادر خبر داده بود و در این مدت، ضمن روحیه بخشی به بیماران سرطانی، روند درمان و معالجه خود را اطلاع‌رسانی می‌کرد.

در هفته‌های گذشته تلاش‌ها برای بهبودی وی کمرنگ شده بود و حتی چند روز قبل از مرگش، در شبکه‌های اجتماعی از احتمال مرگ خود در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.

او در پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، از حمایت‌های هم‌وطنانش در طول درمان تشکر کرده بود.

گفته می شود؛ پزشکان آمریکایی علت ابتلای دکتر هیرش امینی را به یک نوع نادر سرطان، تأثیر گاز شیمیایی گاز خردل از بمباران شیمیایی شهر سردشت در سال ۱۹۸۷ تشخیص داده بودند.

به گزارش کردپرس، هفتم تیر ماه سال ١٣٦٦، ساعت ۱۶:۳۰، شهر مرزی سردشت، توسط رژیم بعث از ۶ نقطه بمباران شد و تنها در یک روز ۸ هزار و ۲۴ نفر؛ زن و مرد و کودک و پیر با گازهای شیمیایی، مسموم شده و ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر هم شهید شدند.
کد خبر 2772890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha