مرگی نا به هنگام برای یک پرفسور کُرد

هفتم تیر ماه سال ١٣٦٦، ساعت ۱۶:۳۰، شهر مرزی سردشت، توسط رژیم بعث عراق از ۶ نقطه بمباران شد و تنها در یک روز ۸ هزار و ۲۴ نفر؛ با گازهای شیمیایی، مسموم شده و ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر هم شهید شدند.

سردشت پس از آن فاجعه اولین شهر قربانی سلاح های شیمیایی جهان خوانده شد. فاجعه ای که بعد از سال ها همچنان گریبانگیر مردمان شریف این دیار شده است.  
دکتر «هیرش امینی»، استاد اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی دانشکده پزشکی مونت سینای نیویورک آمریکا، تنها ٣ سال سن داشت که سردشت بمباران شیمیایی شد، اما بعد از ٣٧ سال از آن واقعه دردناک عوارض آن روز لعنتی دامنگیرش شد و این نابغه کرد را به سرطان مبتلا کرد.
«هیرش امینی» در شهر سردشت در استان آذربایجان غربی به دنیا آمد. ٣ساله بود که در بمباران شیمیایی سردشت، پدرش شهید شد.
او  اما با تلاش خستگی ناپذیرش کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران و دکترای اپیدمیولوژی(همه‌گیرشناسی) را در سویس دریافت کرد و فوق دکتری را در همین رشته از دانشگاه هاروارد آمریکا اخذ کرد. پس از آن در دانشگاه کپنهاگ دانمارک شروع به تدریس کرد و بعدتر  برای تدریس به نیویورک برگشت.
دکتر امینی، نتایج پژوهش‌های خود را در ۶۰ مقاله مطرح علمی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسانده بود و در سال ۱۳۹۹ به خاطر تحقیقات علمی‌اش در زمینه همه‌گیرشناسی(epidemiology) و چگونگی تاثیرات دراز مدت ذرات فوق‌العاده ریز بر ایجاد مرگ و بیماری برنده جایزه روزنبلت متعلق به انستیتوی عوامل سلامت (EHI) شد.
 در حالیکه پل های موفقیت را یکی پس از دیگری طی می کرد متاسفانه گرفتار بیماری سرطان شد. بیماری که  پزشکان آمریکایی علت ابتلای آن را به یک نوع نادر سرطان و تأثیر گاز شیمیایی خردل از بمباران شیمیایی شهر سردشت در سال ۱۹۸۷ تشخیص داده بودند.
اولین شهر قربانی سلاح های شیمیایی جهان، تنها برای یک روز با فاجعه روبه رو نشد بلکه زخم این درد همچنان باز است و  بیش از ٣ دهه است بدون التیام باقی مانده است.
متاسفانه پرفسور امینی، بعد از تحمل یکسال بیماری سرطان در روزهای اخیر در سن چهل سالگی در نیویورک درگذشت.
امینی، نوامبر سال گذشته، در صفحه شخصی اینستاگرامش، از ابتلا به یک نوع سرطان نادر خبر داده بود و در این مدت، ضمن روحیه بخشی به بیماران سرطانی، روند درمان و معالجه خود را اطلاع‌رسانی می‌کرد.
در هفته‌های گذشته تلاش‌ها برای بهبودی وی کمرنگ شده بود و حتی چند روز قبل از مرگش، در شبکه‌های اجتماعی از احتمال مرگ خود در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.
او در پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، از حمایت‌های هم‌وطنانش در طول درمان تشکر کرده بود.
روحش شاد و یادش گرامی

کد خبر 2772986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha