مرحله‌ پایانی جایزه‌ گویندگی کردی نه‌رمه‌واران برگزار می‌شود

سرویس کرمانشاه _ مدیر جایزه‌ی گویندگی کردی «نرمه واران» از برگزاری مرحله‌ی نهایی این جایزه و آیین تجلیل از برگزیدگان سومین دوره در کرمانشاه خبرداد.

به گزارش کردپرس؛ دکتر جلیل آهنگرنژاد ه اعلام این خبر افزود: این جایزه که سومین دوره‌ی آن در حال انجام است، برای آشتی دوباره با زبان مادری و ارتباط حرفه‌ای‌تر مخاطبان با گنجینه‌های ناب ادبیات کردی از طرف هفته نامه صدای آزادی شکل گرفته و استعدادهای گویندگی کردی را در استان‌های کرمانشاه و ایلام شناسایی و به گستره‌ی پرفروغ زبان و فرهنگ کردی معرفی می‌کند.

وی در ادامه گفت: این بار هشت دکلماتور به مرحله‌ی نهایی رسیده‌اند که آثار هفت تن از آنان در حال داوری است و خوشبختانه آثار ارسالی، دوره به دوره و مرحله به مرحله حرفه‌ای‌تر شده‌اند و این اتفاق خوب، برای جریانات پویای هنری کردی، جای امیدواری بسیار دارد. بویژه آن که برای چنین گویش‌هایی از زبان کردی، رسانه‌ی صوتی-تصویری وجود ندارد و ضرورت ایده‌های جایگزین برای پر کردن این خلاء، امری حیاتی است.

مدیرمسئول هفته نامه صدای آزادی در پایان، از افزودن بخشی تازه به نام «داستان خوانی کردی» به دوره‌ی بعدی جایزه خبر داد و افزود: جامعه‌ی فرهنگی ما در عصر جدید، نیاز ضروری‌تری به داستان دارد و صد البته خوشحالیم که ادبیات داستانی در کرمانشاه و ایلام نیز در این سالها حرفهای زیادی برای گفتن دارند. اما به دلیل عدم آشنایی این جامعه‌ی گویشی و زبانی با رسم الخط کردی، بسیاری از آنان توان ارتباط با آثار تولید شده را ندارند. بر همین اساس، این داستان‌ها و رمان‌ها بایستی در فُرمت‌های صوتی نیز در اختیار مخاطبان قرار گیرند.

گفتنی است آثار این دوره از جایزه نرمه واران را رضا موزونی، محمدرضا رستمپور، رؤیا صنعتی و داریوش همتی داوری می کنند.

کد خبر 2773008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha