مسئول شاخه حزب دمکرات کردستان در کرکوک:اتحادیه میهنی کردستان با خزعلی و زید و عبید در حال توطئه‌چینی هستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ مسئول شاخه حزب دمکرات کردستان در کرکوک اعلام کرد سران حزب دمکرات کردستان از اتحادیه میهنی خواستەاند برای تعیین منصب استانداری کرکوک لیست اسامی خود را ارائه دهد اما از انجام این کار سرباز زده است در حالی که حزب دمکرات کردستان به این منظور اسامی متعددی را آماده کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری آوینه، محمد کمال مسئول شاخه حزب دمکرات کردستان در کرکوک، در گفتگو با رسانه صدای آمریکا اعلام کرد اتحادیه میهنی به جای تهیه لیست اسامی با قیس خزعلی، زید و عبید در حال توطئه چینی است.

در تاریخ چهارم ماه فوریه سال ۲۰۲۴ اعضای دفاتر سیاسی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان در شهر سلیمانیه با هم دیدار کردند، بر اساس بیانیه در زمان این دیدار منتشر شد دو طرف در خصوص تعیین یک استاندار کُرد برای کرکوک اتفاق نظر داشتند.

محمد کمال گفت: «واقعه شانزدهم اکتبر عامل این مشکلات است مقامات اتحادیه میهنی در آن زمان به فرماندهان خود از طریق تماس تلفنی اعلام می‌کردند تا زاخو پیشروی کنند، صدها شکایت را بر علیه حزب دمکرات کردستان نزد دادگاه فدرال تنظیم کردند، در موصل توطئه چینی کردند اما با شکست مواجه شدند. من شخصا به یکی از سران اتحادیه میهنی اعلام کردم شما ۹۹ درصد در حق ما خیانت می‌کنید، و  یک درصد به ما می‌گویید که با ما همکاری کنید این طور که نمی‌شود».

بر اساس نتایج انتخابات شوراهای استانی کرکوک اتحادیه میهنی کردستان ۵ کرسی، حزب دمکرات کردستان ۲ کرسی، جبهه ترکمانی ۲ کرسی، احزاب عرب اهل تسنن ۶ کرسی و جنبش بابیلون یک کرسی از مجموع ۱۶ کرسی شورای استانی این استان را به دست آورده‌اند.

سعدی احمد پیره سخنگوی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد چرا حزب دمکرات کردستان باید ۲ کرسی بیشتر از ۶ کرسی اتحادیه میهنی کردستان در ارتباط با موضوع شورای استانی کرکوک داشته باشد؟ کُردها توانسته‌اند ۵۰ درصد از کرسی‌های کرکوک را به دست آورند یعنی کرکوک یک شهر کردستانی است، پس باید یک استاندار کُرد برای آن تعیین شود.

وی همچنین افزود نمی‌شود اتحادیه میهنی که صاحب ۶ کرسی می‌باشد در نتیجه یک کودتا و حمایت منطقه‌ای از اداره کرکوک بی نصیب شود، بنابراین کرکوک بدون اتحادیه میهنی کردستان ثبات نخواهد داشت. ممکن نیست ۴ یا ۵ کرسی دور هم جمع شوند و اتحادیه میهنی که خود صاحب ۵ کرسی است کنار گذاشته شود.

سران جبهه ترکمانی بر این موضوع تاکید دارند که با حزب دمکرات کردستان با هم به توافق رسیده‌اند و صاحب ۴ کرسی هستند، اما از حزب عرب سنی انتقاد می‌گیرند که با هم متحد نیستند و بخشی از این توافق نمی‌باشند.

مسئول شاخه حزب دمکرات کردستان در خصوص توافق با جبهه ترکمانی گفت: «گفتگوهای ما با هم در جریان است اما به توافق مشخصی دست پیدا نکرده‌ایم، احزاب عرب و کُرد باید همگی به این توافق ورود کنند، اتحادیه میهنی خود با اعراب بصره توافق می‌کند اما توافق ما با عربهای کرکوک را حرام می‌داند».

محمد کمال افزود نشست شورای استانی کرکوک برگزار شده باید احزاب سیاسی در خصوص مناصب مدیریتی این استان با هم به توافق برسند اما تا کنون توافق مشخصی حاصل نشده است.

کد خبر 2773080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha