قانون عفو عمومی در اقلیم کردستان به دلیل اختلافات سیاسی به تصویب نرسیده‌ است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- وزیر کار و امور اجتماعی اقلیم کردستان ضمن اعلام اینکه لایحه عفو عمومی زندانیان اقلیم کردستان آماده است، گفت: « قانون عفو ​​عمومی در اقلیم کردستان به دلیل اخلال در روند پارلمان و اختلافات سیاسی به تصویب نرسیده است».

به گزارش کردپرس به نقل از هاولاتی، کویستان محمد وزیر کار و امور اجتماعی دولت اقلیم کردستان گفت: «در جریان شیوع ویروس کرونا، نامه‌ای به نخست وزیر فرستادم و در آن خواستار دو چیز شدم، اول اعطای مرخصی طولانی مدت برای احکام خفیف و دوم عفو عمومی، پس از آن نخست وزیر یک کمیته عالی به ریاست هیأت وزرا تشکیل داد و ما لایحەای را به نمایندگی از چندین وزارتخانه و اداره تهیه کردیم، این لایحه به هیأت وزیران رفت و با کمیسیون های مربوطه پارلمان هم جلسەای ترتیب دادیم چون آنها نیز چنین طرحی تهیه کرده بودند».

وزیر کار و امور اجتماعی دولت اقلیم کردستان همچنین گفت: «به دلیل اختلافات سیاسی جلسات پارلمان کمتر برگزار می‌شد و به جایی رسید که پارلمان به طور کلی منحل شد، لایحه ما اکنون حاضر است و طرح پارلمان نیز حاضر است، می‌توانند در فصل اول پارلمان آن را بررسی و هر دو را یکی کنند سپس عفو عمومی صادر کنند، زیرا عفو عمومی در صلاحیت پارلمان است و باید برای آن قانون وضع و اجرا شود».

وی تصریح کرد که باتوجه به تعداد زیاد زندانیان رسیدگی به این لایحە باید در اولویت پارلمان باشد و افزود: «در حال حاضر کمیته‌ای در ریاست اقلیم با عضویت چند وزارتخانه ایجاد شده است تا رئیس اقلیم کردستان برای چند زندانی معلول که توسط کارکنان زندان تر و خشک می شوند، فرمان عفو خصوصی صادر کند».

کویستان محمد اضافه کرد: «رئیس اقلیم کردستان بیش از این زیر بار صدور عفو خصوصی نخواهد رفت، در اولین فصل پارلمان باید عفو عمومی صادر شود و پارلمان به خاطر جمعیت زندان‌ها رسیدگی به این لایحه را باید در اولویت قرار دهد».

به گفته کویستان محمد، تنها در کانون اصلاح و تربیت سلیمانیه یک هزار و 600 زندانی وجود دارد و 1800 زندانی در کانون اصلاح و تربیت اربیل و 2500 زندانی هم در کانون اصلاح و تربیت دهوک هستند.

کد خبر 2773173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha