لیست حقوق وزارت پیشمرگه 23 هزار و 790 نفر افزایش یافته است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سوران عمر عضو کمیسیون اقتصاد، صنعت و تجارت با اعلام اینکه لیست حقوق وزارت پیشمرگه 23 هزار و 790 نفر افزایش یافته است، بیان کرد: «نظارت دارایی عراق می‌گوید که انتصابات کارمندان اقلیم کردستان حدود 11 سال است که به دلیل نبود قانون بودجه تأیید نشده است و این برخلاف ماده 8 قانون انتصابات اصلاحی شماره 25 می‌باشد، در این ماده آمده است؛ برای هر سال مالی، وزیر دارایی باید انتصابات کارمندان را تأیید کند».

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، سوران عمر در نامه‌ای سرگشاده به دولت اقلیم کردستان در خصوص کاستی‌های لیست‌ حقوق کامندان گفت: «در این نوع عدم پاسخگویی به مطالبات بغداد درمورد لیست حقوق کارمندان، نیروهای امنیتی و بازنشستگان نظامی، متضرر اصلی مردم اند، بیش از این وقت را تلف نکنید، کم و کاستی هایی که برایتان مشخص شده را رفع کنید، یک بار به نفع حقوق بگیران عمل کنید تا از این مشکل ۱۰ ساله آمدن و نیامدن، کسری و عدم پرداخت حقوق ها نجات پیدا کنیم».

وی اشاره کرد: «یک بار دیگر به زبان کُردی کم و کاستی‌های لیست حقوق را برای شما توضیح می‌دهیم تا پیش از این مردم را زجر ندهید؛ نظارت دارایی عراق می گوید که انتصابات کارمندان اقلیم کردستان حدود ۱۱ سال است به دلیل نبود قانون بودجه تایید نشده است که این بر خلاف ماده ۸ قانون انتصابات اصلاحی شماره ۲۵ می باشد، در این ماده آمده است؛ برای هر سال مالی، وزیر دارایی باید انتصابات کارمندان را تایید کند».

سوران عمر همچنین گفت: «سازمان بودجه وابسته به وزارت دارایی لیست کامل اطلاعات کارمندان شامل درجات، حقوق و دستمزدها را در اختیار ندارد، نظارت دارایی عراق از 26 فوریه 2023، پرونده کارمندان را با تمام اولویت ها درخواست کرده است، عناوین شغلی کارمندان ایراداتی دارد و با دولت فدرال تفاوت زیادی دارد، از وزارت دارایی خواسته شده است تا آن را با سازمان بودجه فدرال بررسی کند».

وی تصریح کرد که لیستهای حقوق ماه آوریل سال جاری بازنگری شده و مشکلات آن هم مشخص شده اما وزارت دارایی آنها را برطرف نکرده است، به وزارت برق در سال گذشته اطلاع داده شد که ایرادات را برطرف کنند، این وزارت با صدور نامه ای به شماره (8189 در تاریخ 17/10/2023) گفت مشکل را رفع کردند، اما لیست حقوق ژوئن 2024 خلاف آن را نشان داد! بنابراین، حقوق وزارت برق برای ماه ژوئن تعلیق شد.

چند نمونه از ایرادات لیست حقوق:

وزارت پیشمرگه ۲۳۷۹۰ نفر افزایش یافته است. وزارت دارایی ۱۰۰ نفر افزایش یافتە است!

وزارت برق ۲۴۶۰ نفر افزایش یافته است.

وزارت آموزش و پرورش ۴۳۱۶ نفر.

وزارت داخله ۱۸۸۲ نفر.

وزارت شهرداری‌ها ۱۱۳۵ نفر.

شورای امنیت ۴۷۴ نفر.

قراردادها ۱۲۴۱ نفر اضافه دارد.

دستگاه امنیت ۱۴۰۹ نفر بیشتر شده است.

تعداد بازنشستگان در اداره کل بازنشستگی و وزارت دارایی ۱۲ هزار بازنشسته بیشتر است.

وزارت برق ۲ میلیارد و ۸۶۶ میلیون دینار کارمند حقوق بگیر اضافه دارد.

لیست معلولان هم مشکلاتی دارد و 35میلیون اضافه دارد.

بازنشستگان از 14 اداره هستند فقط پیشمرگه های سلیمانیە و اربیل حقوق ماهیانه 55 میلیارد و 352 میلیون دارند. به این شرح:

حقوق اداره بازنشستگی پیشمرگه سلیمانیه 20 میلیارد و 799 میلیون است.

حقوق اداره بازنشستگی پیشمرگه اربیل 34 میلیارد و 552 میلیون است.

این نماینده مجلس عراق افزود که نظارت دارایی عراق در 11 اکتبر 2023، خواستار لیست بازنشستگان نظامی برای بازنگری شده اما اقلیم کردستان به آنها تحویل نداده است، که این هم از جمله مواردی هست که موجب نابرابری بسیاری شده است، حتی لیست معلولان هم ایراد دارد و 35 میلیون دینار اختلاف دارد.

کد خبر 2773288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha